نحوه عملکرد کلی سیستم های هیدرولیکی بالابر تحت فشار نهادن یک سیال مانند روغن و هدایت آن توسط پمپ هیدرولیکی به جک هیدرولیکی و حرکت رو به بالای جک میباشد. در کل جکها در دو مدل ساده و تلسکوپی میباشد.
بالابرهای هیدرولیکی از سال 1950 در کشورهای آلمان و آمریکا به سرعت معرفی شدند و پیشرفت کردند و محبوبیت پیدا کردند. توجیهات اقتصادی و سهولت اجرا و نگهداری بالابرهیدرولیکی باعث شد که از این مدل بیشتر برای جابجایی نفر به جای بالابرهای کششی استفاده شود.
با گذشت ده سال از جایگزینی آسانسورهای کششی بدون موتور خانه انتظار میرفت استفاده از اسانسور و بالابر هیدرولیکی کاهش یابد، اما بر خلاف انتظارات استفاده از این نوع بالابرها افزایش یافته. آسانسورهای کششی بدن موتورخانه بسیار پیچیده تر از بالابر های هیدرولیکی میباشند که در مواقع اضطراری بسیار دردسر ساز میباشد.
نحوه عملکرد:
در کل دو حالت سیستم محرکه بالابر وجود دارد که بصورت مستقیم و غیر مستقیم عمل میکند:
در نوع مستقیم جک مستقیما به یوک کابل متصل میگردد و همچنین جک بالابر باید دارای شیر اطمینان مخصوص باشد. بالابرهای با سیستم مستقیم شامل سیستم مرکزی و سیستم کناری میباشند.
در نوع غیر مستقیم جابجایی کابین بالابر به وسیله سیم بکسل که متصل به یوک کابین میباشد انجام میشود.در این مدل از بالابر فلکه هرزگرد روی جک نصب میشود که سیم بکسل از طرفی در پیت چاهک پایین به زمین متصل شده و از طرف دیگر یوک کابین بالابر متصل میشود. اس سیستم 1:2 (یک به دو) میباشد که سرعت کابین بالابر دو برابر سرعت حرکت جک میباشد.
بررسی آماری نشان میدهد فروش بالابر هیدرولیکی در ساختمان ها بسیار رواج داشته و اغلب در ساختمان های چهار طبقه و کمتر و از نوع مستقیم میباشد.
-مزایای بالابر هیدرولیکی:
-برای بالابر هیدرولیکی غیرمستقیم اصلا نیازی به آهنکشی و ساخت چهار چوب نمیباشد (مانند آسانسورهای کششی نیازی به استراکچر و چهار چوب نمیباشد) که همین امر هم هزینه ساخت و هم هزینه نصب بالابرها را پایین میاورد (مقرون به صرفه بودن)
-در بالابرهای هیدرولیکی نیازی به تعبیه موتور خانه د ر بالای بالابر نمیباشد و همچنین در تناژهای پایین اصلا نیازی به چاله آسانسور نمیباشد.
-هزینه های تعمیر و نگهداری بالابر هیدرولیکی به مراتب کمتر از بالابر یا آسانسورهای کششی میباشد.
-ایمنی بالابر هیدرولیکی غیر مستقیم بدلی استفتده از پاراشوت و شیر ایمنی دو برابر بالابر های کششی میباشد.
 
-استفاده بهینه از فضای ساختمان:
الف) فضای اشغال شده توسط بالابر هیدرولیکی حداقل 12% کمتر از از اسانسور و بالابر کششی میباشد و همچنین این بالابرها نیاز به فضای موتور خانه در پشت بام ندارند.
ب)بالابر هیدرولیکی مستقیم عملا باری به ساختمان تحمیل نمیکند.
ج)اتصالات مکانیکی بین جک و پاوریونیت بالابر هیدرولیکی را لوله های پلاستیکی قابل انعطاف تشکیل میدهد که میتوان از این خصوصیت استفاده نمود و برای به حداقل رساندن صدا پاور یونیت را حداکثر 12 متر دورتر از جک نصب نمود.
 
-برای بالا بردن بارهای سنگین بسیار کاربردی میباشد. هنگامیکه مایل به استفاده ازبالابر در ارتفاع های کوتاه و تناژهای بالای 4 تن میباشید بالابر هیدرولیکی با راندمان مکانیکی خوب و هزینه پایین میتواند بسیار موثر باشد. در ضمن این امر از عهده بالابر های کششی خارج میباشد.
-در زمانی که به سرعت های بالا نیاز نمیباشد بالابرهای هیدرولیکی میتواند با ظرفیت های 50000کیلو و یا بیشتر عمل کند و جابجایی اجسام بسیار سنگین را انجام دهد
-یکی از بزرگترین مزایای بالابر هیدرولیکی پایین آمدن سریع و بدون هزینه آن میباشد. بدین صورت که بالابرهای هیدرولیکی برای پایین آمدن نیاز به نیروی برق ندارند و با نیروی جاذبه و وزن خود کابین به سمت پایین حرکت میکنند(فرود اضطراری)
-با استفاده از ریلهای تی در بالابر هیدرولیکی میستوان میزان لرزش را بسیار پایین آورد.
-قطعات یدکی به راحتی تهیه میشوند.-
-نصب در ساختکان های کوتاه در زمان کوتاهی انجام میشود.
-بیشتر وزن سیستم روی زمین قرار میگیرد و ساختمان فقط وظیفه حقظ تعادل را بر عهده دارد.
-سرویس های دوره ای و نگهداری بسیار ساده میباشد.
 
محدودیت بالابرهای هیدرولیکی:
-با توجه به قدرت زیاد بالابرهای هیدرولیکی نمیتوان انتظار سرعت بیش از 0.76متر بر ثانیه استفاده نمود.
-در صورت استفاده زیاد و طولانی از بالابر هیدرولیکی درجه حرارت روغن زیاد شده و حرکت بالابر را دستخوش نوساناتی میکند. در بالابر های کم کارکرد روغن به مرور خنک شده و این مشکلات را ایجاد نمیکند.
-در بالابرهای هیدرولیکی مستقیم بدلیل مدفون بودن جک در زیر زمین اگر نشتی روغن رخ بدهد مشکلات فراوانی را ایجاد میکند.
-بالابر هیدرولیکی در مقایسه با مدل های کششی دارای حدود 2.5 الی 3 برابر قدرت بیشتر در سرعت و ظرفیت برابر میباشد. به همین دلیل برای سیم کشی و برق رسانی به آن باید به صورت دقیق حساب شده عمل کرد.
-سادگی ساخت و نصب بالابر های هیدرولیکی باعث شده که افراد بی تجربه و تازه کار در این عرصه فعالیت کرده و مشکلانی نظیر خدمات پس از فروش و تعمیرات و نگهداری بالابر ها را بوجود آورده است


بالابر آسیابرج-http://asiabalabar.com