مشخصات دستگاه :
• دارای سیستم الکترو مکانیک با گیربکس حلزونی
• بدنه دستگاه شامل ورقی به ضخامت ۱۵ میلیمتر و همچنان طرح دار می باشد که کلیه تجهیزات مکانیکی و برقی در آن قرار میگیرد..
بالابر آسیا برج- http://asiabalabar.com
مشخصات دستگاه :
• دارای سیستم الکترو مکانیک با گیربکس حلزونی
• بدنه دستگاه شامل ورقی به ضخامت ۱۵ میلیمتر و همچنان طرح دار می باشد که کلیه تجهیزات مکانیکی و برقی در آن قرار میگیرد..
بالابر آسیا برج- http://asiabalabar.com
طراحی سیستم ایمنی به عنوان یک الزام اولیه ایجاب می کند که ابزاری برای تشخیص شل شدن طناب تعلیق و ایمنی و قطع کامل سیستم هیدرولیک در این مواقع به سیستم اضافه گردد. در سیستم اتصال مستقیمی که جک در کنار چاه قرار دارد سر جک معمولا در بالای مخزن هیدرولیک قرار دارد. باز هم روشهایی برای توقف حرکت رو به پایین به علت تخلیه روغن از جک به مخزن تحت اثر نیروی جاذبه وجود دارد. در این مورد یک کلید فشار حد پایین برای قطع جریان روغن حاصل از نیروی جاذبه وارده به کابین بالابر و جلوگیری از حرکت به پایین در مدار قرار می گیرد.
سیستم ضد خزش
مهمترین مسئله در ارتباط با آسانسور هیدرولیکی وجود یک سیستم ضد خزش است. در زمان توقف کابین آسانسور هیدرولیکی در طبقات امکان برگشت یا نشت روغن از جک به مخزن و نشت از اطراف اتصالات و آب بندی های جک وجود دارد. البته مورد دوم در سیستم های با طراحی و نگه داری مناسب کمتر مشاهده می شود. به علاوه اگر آسانسور در شرایط سخت کار کند دمای روغن بالا می رودو دچار انبساط حرارتی می گردد. با سرد شدن روغن، دوباره حجم روغن کاهش می یابد. هر دو این موارد منجر به افت کابین می گردد مخصوصا اگر مدت توقف کابین در یک طبقه زیادتر از حد معمول باشد، به همین منظور استاندارد الزاماتی را برای جلوگیری از این موضوغ پیشنهاد دلخواه است.
امروزه سیستم های ضد خزش به صورت جامع بر مبنای سیستم کنترل الکتریکی آسانسور کار می کنند، یعنی در صورت یک انحراف جزئی از موقعیت کابین آسانسور سیستم موقعیت را اصلاح می کند. زمانی که کابین به مقدار مشخصی به سمت پایین حرکت کرد، سیستم کنترل برای اصلاح موقعیت فعال می گردد. مسئله ساده به نظر من میرسد ولی مشکل اصلی در این زمان خطری است که برای مسافران در هنگام حرکت برگشتی کابین آسانسور هیدرولیکی یا بالابر ایجاد می شود. چرا که ممکن است برخی مسافران در این زمان در حال پیاده شدن یا سوار شدن باشند.
راهکارهای اصلاح خزش کابین آسانسور هیدرولیکی
با روش زیر این مشکلات تا حدودی کاهش می یابد:
-درهای کابین و طبقات با گذشت زمان کوتاهی از توقف (مثلا 2 دقیقه) بسته شود. (در صورتی که کسی سوار یا پیاده نشود)
-کابین با گذشت زمان خاصی (مثلا 15 دقیقه) از توقه در یکی از طبقات به پایین ترین طبقه اعزام گردد.
بازگشت کابین به پایین ترین طبقه دو هدف را دنبال می کند:
-اطمینان می دهد که حجم روغن هیدرولیک موجود در جک کاهش یافته و احتمال افت کابین در هنگام سرد شدن و انقباض روغن کمتر است.
-اطمینان می دهد که سطح میله جک مدت زمان طولانی در معرض هوای محیط و خطر خوردگی قرار نمی گیرد.
با اینکه سطح میله در هنگام خروج از سیلندر بالابر یا آسانسور حاوی فیلم نازکی از روغن است، با گذشت زمان این فیلم از بین رفته و سطح میله نمایان می گردد. نتیجه امر خوردگی سطح میله و کاهش کارایی میله و آب بند سر جک بوده و باعث افزایش نشت روغن و احتمال نشست نا مطلوب کابین می گردد.
مطمئنا ثبات موقعیت کابین آسانسور یا بالابر هیدرولیکی در طبقات در هنگام باز بودن درها امری حیاطی است. در تمامی انواع آسانسور ها تعمیرات و نگه داری، مسئله ای مهم است اما در اسانسور های هیدرولیکی مسئله یاد شده از اهمیت بیشتری برخوردار است. اگر یک آسانسور یا بالابر با وجود نشتی زیاد مثلا در آب بند سر جک به سرویس دهی ادامه دهد، قبل از باز و بسته شدن درها در طبقاتریا، کابین تا حد زیادی افت می کند. بازگشت دوباره کابین به بالا باعث هدر رفتن میزان زیادی انرژی می کند. ممکن است که سیستم کنترل برای شروع عمل اصلاح سطح کابین آسانسور در طبقه اجازه اندکی از افت مثلا 50 یا 75 میلیمتر از سطح طبقه را در مقایسه با حالتی که کابین آسانسور هیدرولیکی در ارتفاع دقیق قرار دارد را بدهد. پس از گذشت زمان کوتاهی درها بسته می شود. زمانی که کابین آسانسور هیدرولیکی فرا خوانده می شود، اگر دقیقا در سطح طبقه نباشد، سیستم کنترل قبل از باز کردن درها کابین را به سطح طبقه می رساند. این امر موجب تاخیر کوتاهی در باز کردن در می شود، اما این تاخیر به اندازه زمانی که کابین در طبقات دیگر قرار دارد نیست.
اگر سرعت افت کابین به حدی باشد که قبل از بسته شدن در، کابین به حدی پایین برود که سیستم باید ارتفاع آن را اصلاح نماید، سیستم بدون توجه به باز بودن یا بسته بودن در ها کابین را به سطح طبقه باز گرداند. اصلاح ارتفاع کابین هنگام باز بودن در ها با محدودیت سرعت 0.3 m/s بر طبق EN 81-2 و 0.125 M/S بر طبق ASME/ANSI A17-1مجاز است. پس از گذشت زمان بیشتر (حداکثر 15 دقیقه) کابین آسانسور هیدرولیکی به پایین ترین طبقه بر می گردد و با درهای بسته متوقف می گردد. در صورت فراخوان مجدد، سیستم اصلاح موقعیت هر زمانی که کابین از حد تنظیم شده افت کند ارتفاع را اصلاح می کند.
بالابر آسیا برج- http://asiabalabar.com
برای تخلیه فشار در دوسمت یک عملگر به شیرهای اطمینان دوتایی نیاز است. هر دوی این شیرها به حالت یک بلوک چند لایه ای ( ساندویچی) در بدنه شیر قرار گیرند. فشار خطوط کار (B,A) را می توان مستقیماً به تانک بالابر T (تخلیه راهگاهی) یا به سمت خط کار جهت مخالف (تخلیه ضربدری) هدایت کرد. کاربرد دیگر شیرهای اطمینان دوتایی در انتقال هیدرواستاتیکی فشار است، که معمولا به صورت تخلیه ضربدری است.
انتخاب شیر اطمینان و تنظیم فشار
انتخاب نوع مناسب شیر اطمینان بالابر و انتخاب فشار مناسبی که شیر تحت آن باز می شود ، دقت قابل توجهی را می طلبد اکثر شیرهای عمل کننده مستقیم بالابر دارای مشخصات چیرگی فشار بالایی اند. این امر استفاده از آنها را برای سیستمهایی که دامنه تغییرات دبی گسترده دارند، نامناسب می سازد. در طراحی مدار، فشار تنظیم مجدد(فشاری که در آن یک شیر باز، بسته می شود) نیز باید مدنظر باشد. این فشار با توجه به نیروهای ناشی از جریان و طرح و ساختار شیر می تواند تا 50% فشار باز شدن شیر کاهش یابد. در برخی طراحیها زمان پاسخ مهمترین معیار طراحی است.
معمولاً شیرهای دو مرحله ای بالابر در محدوده وسیعی از دبی ها، تنظیم فشار خوبی را همراه با چیرگی فشار کم و تولرانس کوچک بین فشار باز شدن و فشار تنظیم مجدد، به دست می دهند. شیرهای عمل کننده مستقیم عکس العمل سریعی دارند. انواع بشقابی در برابر آلودگی سیال بهترین رفتار را دارند. همچنین این دسته شیرهای نشتی کمتری نسبت به شیرهای میله ای دارند، که همین امر آنها را برای کار در فشارهای بالا مناسب می سازد.
در یک محاسبه سر انگشتی تنظیم فشار شیر اطمینان بالابر حدود 10 تا 20 درصد فشار ماکزیمم مدار در نظر گرفته می شود( محاسبه دقیق به نوع شیر، محل استقرار شیر نسبت به عملگرها و افت فشارهای سیستم بستگی دارد). زمانی که بیش از یک شیر فشار در مسیر موجود است مثلاً زمانی که شیرهای فشار در محل اتصال پمپهای جبران کننده فشار به کار می روند تنظیم فشارها نباید نزدیک به هم صورت گیرد. چون ممکن است که بر روی یکدیگر تأثیر گذار شوند. معمولاً از شیرهای اطمینان ثانویه با تخلیه راهگاهی یا ضربدری، تحت فشار بالاتر از فشار شیر اطمینان اصلی بالابر، استفاده می شود.
بالابر هیدرولیکی آسیا برج- http://asiabalabar.com
این شیرها برای محدود کردن فشار بخشی از مدار به مقداری که کمتر از مقدار مورد نیاز در سایرقسمتهای مدار است، استفاده می شوند. شیر فشار شکن بالابر یک شیر در حالت عادی باز است که هنگام بسته شدن مسیر جریان را مسدود می کند، تا فشار تنظیم شده در خط، ثابت بماند. شیرهای فشار شکن بالابر عمل کننده مستقیم برای دبی های کمتر از حدود min/l 45 و فشارهای کمتر از bar210 مناسب اند. این گونه شیرها را می توان به شیر یکطرفه جریان معکوس مجهز کرد.
شیرهای فشارشکن به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:
الف) بدون تخلیه: این شیرها هیچ گونه افزایش فشاری ناشی از نیروهای خارجی را در پایین دست جریان شیر محدود نمی کنند.
ب) نوع همراه با تخلیه: در این، فشار در پایین دست جریان شیر محدود می شود حتی اگر این فشار توسط یک نیروی خارجی افزایش پیدا کرده باشد.
شیر در ابتدا توسط فنر باز نگه داشته شده است. فشار در راهگاه خروجی حس شده و نیروی ناشی از آن به میله بارگذاری شده توسط فنر اعمال می شود. همچنان که فشار در مدار ثانویه بالابر افزایش پیدا می کند، شیر با غلبه بر نیروی فنر بسته می شود. تخلیه جریان عبوری از سوراخ موجود در میله به سمت محفظه فنر از بسته شدن کامل شیر بالابر جلوگیری می کند، این عمل باعث دفع فشاری می شود که در پایین دست جریان مدار در حال افزایش است. از شیرهای فشارشکن عمل کننده تحت فرمان (دو مرحله ای) برای دبی های بالاتر استفاده می شود. استفاده از این نوع شیرها معمولاً تنظیم بهتری از فشار و دبی را به همراه دارد.
به خاطر تأثیر مسدود شدن جریان (پدیده خفگی) عملکرد شیرهای فشارشکن بالابر همیشه همراه با تولید انرژی گرمایی است. در هنگام بررسی کاربرد این شیرها ، میزان انرژی گرمایی تولیدی حتماً باید در محاسبات لحاظ شود . زمانی که دو فشار جداگانه به طور پیوسته در یک مدار مورد نیازند استفاده از یک سیستم دو پمپی نسبت به یک سیستم همراه با شیرهای فشارشکن راه حل بهتری است. این امر به دبی جریان و فشار مورد نیاز بستگی دارد.
بالابر هیدرولیکی آسیا برج -http://asiabalabar.com
بالابرهای آکاردئونی با نام های متفاوتی همچون بالابرهای سیزری یا بالابرهای قیچی نیز شناخته می شوند ، و به همین صورت بالابرهای دکلی با نام هایی مثلبالابرهای ریلی یا بالابرهای ستونی شناخته شده هستند، که در این مطلب به کلیه اسامی بالابر ها اشاره خواهد شد.
به هر دو نوع بالابر آکاردئونی و بالابر دکلی، دستگاه بالابر گفته می شود ولی تفاوت های بارزی نسبت به هم دارند که به بررسی این تفات ها خواهیم پرداخت :
1- بالابرهای آکاردئونی از نوع بالابر های تمام هیدرولیک بوده ولی بالابرهای ستونی نیمه هیدرولیک هستند ، به این صورت که عمل بالا بردن در بالابرهای سیزریفقط بواسطه نیروی روغن و سیستم هیدرولیک صورت می پذیرد در صورتیکه در بالابرهای ستونی ، ریل اول توسط نیروی هیدرولیک و جک هیدرولیک و مابقی ریل ها بواسطه زنجیر باز می شوند . لذا می توان گفت بارزترین مزیت بالابرهای سیزری نسبت به بالابرهای ریلی تمام هیدرولیک بودن آنهاست.
2- دومین تفاوت بارز بین این دو نوع بالابر این است که بالابرهای آکاردئونی امکان تولید تا ظرفیت 700 کیلوگرم را دارا هستند (ظرفیت های 250 تا 700 کیلوگرم) در صورتیکه ظرفیت تولید در بالابرهای دکلی در کمترین رنج ظرفیت بالابرهای سیزری یعنی نهایتاً تا 250 کیلوگرم است.
عکس این قضیه نیز برقرار است . یعنی اپراتور برای پایین آوردن یک بار سنگین از روی سکوی بالابر آکاردئونی مشکل خاصی ندارد ولی پایین آوردن همین بار از روی سکوی یک بالابر ستونی برای کاربر امکان پذیر نیست . به عنوان مثال فرض کنید چند اپراتور برای تعمیر یک جرثقیل سقفی ، روی بالابر ، در ارتفاع قرار گرفته اند و تصمیم دارند تا تجهیزات جرثقیل را باز کرده و برای تعمیرات تکمیلی به سطح زمین منتقل کنند. اگر بالابر مورد استفاده از نوع بالابر آکاردئونی باشد ، بعد از پایین آمدنبالابر جا به جایی و انتقال تجهیزات جرثقیل به سطح زمین بسیار راحت است چرا که ارتفاع سکوی بالابر تا زمین در حالت جمع شده بسیار ناچیز است ، در صورتیکه اگر بالابر بکار رفته ، بالابر دوبلکس یا بالابر چهارستونه باشد ، انجام این کار به علت فاصله زیاد بین سکو و سطح زمین عملا غیرممکن است .
4- تفاوت بارز دیگر بالابرهای آکاردئونی و بالابرهای ریلی در اندازه سطح سکوی بالابر می باشد. در این زمینه نیز برتری از آن بالابرهای سیزری است چرا که سکوی این نوع بالابر بسیار بزرگ است . سکوی بالابرهای آکاردئونی در سایزهای 80 در 200 سانتیمتر یا 125 در 250 سانتیمتر قابل تولید است و این امر موجب می شود که کاربر فضای زیادی را برای کار در اختیار داشته باشد . در صورتیکه سبد بالابر دوبلکس که از نوع بالابرهای ریلی است ، 65 در 180 سانتیمتر بوده و در بزرگترین حالت ، سایز کابین بالابر چهارستونه 1 متر در 2 متر است .
ویژگی بزرگ بودن کابین بالابر ، در ارتفاع بسیار بارزتر است . به عنوان مثال یک کابین 125 در 250 سانتیمتر ، به طور تقریبی حدود 4 متر دسترسی را پوشش می دهد و این باعث می شود که کاربر بعد از کار روی یک نقطه ، برای انجام کار در فواصل بعدی نیاز به پایین آمدن ، جابه جایی و بالا بردن مجدد بالابر را نداشته باشد .
5- تفاوت بارز دیگر بالابرهای سیزری و بالابرهای دکلی در سطح اتکای کابین آنهاست. سطح اتکای کابین نصب شده روی شاسی سکوی بالابر آکاردئونی (فاصله بازوها) حدود 80 تا 93 سانتیمتر است و این امر باعث مستحکم تر شدن کابین شده و کاربر با قرار گرفتن درون کابین ثبات بیشتری برای انجام کار در ارتفاع دارد. این در حالیست که کابین یک بالابر دوبلکس دکلی روی فاصله ای به اندازه 5/21 سانتیمتر بر تیغه های ریل سوار می شود .
6- وزن این دو نوع بالابر از تفاوت های دیگر آنهاست که می توان گفت سبک بودن تنها ویژگی برتر بالابرهای دکلی نسبت به بالابرهای آکاردئونی است . وزنبالابرهای ریلی در انواع مختلف حدود 45 درصد کمتر از بالابرهای سیزری است و این نکته در حالیست که هر دو بالابر دارای ابعاد کاملا مشابهی هستند. به عنوان مثال در مدل های چرخ خودرویی هر دو بالابر دارای ابعاد 155 در 275 سانتیمتر بوده که دقیقا مثل هم بوده و تفاوتی در این زمینه ندارند .
لازم به ذکر است جهت پوشش این عیب در بالابرهای آکاردئونی یک فرمان هیدرولیک بسیار پیشرفته در این نوع بالابر طراحی و تعبیه شده است که هدایت و جابه جا کردن آن را تسهیل می سازد و نیازی به اعمال نیروی بیش از حد نخواهد بود ، طوریکه کاربر یا اپراتور در هدایت دستگاه تفاوتی بین بالابر ها احساس نخواهد کرد .
از وجوه اشتراک بالابرهای آکاردئونی و بالابرهای دکلی می توان به موارد زیر اشاره نمود :
1- همان طور که گفته شد هر دو بالابر دارای ابعاد مشابهی هستند .
2- ارتفاع دسترسی در بالابرهای سیزری و بالابرهای دکلی مشابه است .
3- امکان کار با برق سه فاز و برق تک فاز در هر دو نوع بالابر .
4- همچنین امکان نصب اینورتر در بالابرهای قیچی و بالابرهای ریلی .
5- نصب شعله برق درون سبد برای هر دو نوع بالابر .
6- ایجاد منبع تغذیه برق 12 ولت در تمام لیمیت سوئیچ ها و کلید های کنترل
7- نصب سیستم مکانیکی کنترل ظرفیت در هر دو نوع بالابر ، به این صورت که اگر ظرفیت بیش از حد روی بالابر سوار گردد ، سیستم هیدرولیک مسلح نشده و دستگاه تا تخلیه بار مازاد بالا نخواهد رفت .
8- استفاده از جک های هیدرولیک اروپایی باکیفیت در هر دو نوع بالابر آکاردئونی و بالابر دکلی
استفاده از چرخ های توپر با ظرفیت تحمل 4 تن برای بالابر 700 کیلوگرمی
بالابر صنعتی آسیا برج- http://asiabalabar.com
شرکت هیوندای برای بالابر های خود برج آموزشی به ارتفاع 205 متر ساخته است که قادر است ظرف مدت زمان 25 ثانیه 50 طبقه را بپیماید، بالابر این برج تست یکی از سریع ترین بالابر ها در جهان است. این بالابر دارای جدید ترین فناوری در صنعت بالابر و آسانسور می باشد.
مهندسان شرکت هیوندای با ثبت این سرعت ثابت کردند که بالابر ساخت این کمپانی پر سرعت ترین بالابر جهان می باشد. در بالای این برج نمای 360 درجه ای بسیار زیبایی از شهر می باشد که به خاطر آموزشی بودن افراد معدودی می توانند از آن دیدن کنند.
بالابر هیدرولیکی آسیا برج- http://asiabalabar.com
طبق مشاهدات صورت گرفته ، مقابل یک ساختمان تجاری-مسکونی در شهر لیورپول ، بالابر آکاردئونی بزرگی مستقر گشته و جهت انجام عملیات مورد نظر تا نهایت ارتفاع ممکن بالا رفته بوده است . این وضعیت در شرایطی صورت پذیرفته که جک بالابر هیدرولیکی به طور نامساعدی نصب بوده است . به این صورت که نیمی از جک بالابر روی لبه پیاده رو بوده و نیمه دیگر آن معلق بوده است . یک نوسان کوچک در اثر حرکت جک هیدرولیکی بالابر یا یک لرزش می توانست منجر به سقوط بالابر روی پیاده رو و خیابان شده و خطرات جدی برای عابرین یا خودروهای در حال عبور بوجود آورد .
بالابر صنعتی آسیا برج- http://asiabalabar.com