بالابر آسیا برج

۱۸ مطلب در اسفند ۱۳۹۵ ثبت شده است

شیرهای کنترل دبی بالابر

این شیرها برای تنظیم دبی سیال عبوری از عملگرها و در نتیجه کنترل سرعت بالابر به کار می روند. در ساده ترین حالت این امر با تغییر دادن سطح یک اریفیس محقق می شود. مشخصات اریفیس نقش اصلی را در طراحی ابزار آلات کنترل هیدرولیکی بازی می کند. جریان عبوری از اریفیس کنترل معمولاً مغشوش فرض می شود با توجه به این امر دبی سیال را می توان چنین محاسبه کرد q دبی جریان ، x     سطح اریفیس، sp     افت فشار ناشی از از اریفیس و k ثابتی است که مقادیر مختلفی را نظیر مشخصات اریفیس، ویسکوزیته سیال و عدد رینولدز شامل می شود. اساس کار اریفیس کاهش ناگهانی سطح مقطع سیال است که این کاهش می تواند ثابت باشد، ولی معمولاً متغیر است. در حالت ایده آل طول اریفیس صفر و لبه های آن تیز فرض می شود. همچنین فرض می شود که اریفیس نسبت به تغییرات دمای سیال ( یعنی ویسکوزیته) حساس نیست.
دبی جریان عبوری از اریفیس متناسب با مجذور افت فشار تغییر کرده و نسبت به تغییرات ویسکوزیته حساس است. اگر افت فشار و دمای سیال بالابر به طور منطقی ثابت تغییرات جزیی فشار قابل قبول باشند از این نوع اریفیس می توان برای کنترل دبی جریان بالابر استفاده کرد.
وقتی که کنترل دقیق سرعت بالابر تحت تغییرات وضعیت بار مورد نیاز باشد، لازم است که افت فشار در طول اریفیس ثابت نگه داشته شود. رابطه بین جریان و موقعیت ابزار تنظیم کننده می تواند خطی، لگاریتی یا مطابق با یک منحنی خاص باشد. استفاده از یک شیر یکطرفه همراه با شیر کنترل دبی باعث ایجاد جریان تنظیم شده ای در یک جهت و جریان آزاد در جهت عکس می شود.
سه نوع خاص از شیرهای کنترل دبی بالابر عبارتند از:
1-      شیرهای شتاب گیر 
2-      شیرهای جبران دما یا ویسکوزیته 
3-      شیرهای جبران فشار 
شیرهای شتاب گیر
این گونه شیرها ، شیرهای خفگی اند که در آنها گلوگاه توسط یک غلتک و یا اهرم کنترل می شود. این شیرها می توانند در حالت عادی باز یا در حالت عادی بسته باشند تا جریان و به تبع آن شتاب دهندگی و شتاب گیری قابل کنترل باشند. به این نوع شیرها ، شیر یکطرفه و شیر خفگی ثانویه را هم می توان اضافه کرد که اولی برای جریان آزاد معکوس و دومی برای تأمین حداقل جریان هنگام بسته بودن گلوگاه اصلی به کار می رود.
در مدار از یک شیر شتاب گیر برای آهسته کردن حرکت پیستون در انتهای کورس استفاده شده است. در شروع کورس، سرعت به خوبی توسط محدود کننده A     که دبی جریان خروجی از سیلندر را کنترل می کند و محدود کننده C      که جریان بسیار اندکی از آن عبور می کند، کنترل می شود. زمانی که بادامک به غلتک کنترل نیرو وارد کند میله اصلی شیر B     به آهستگی مسیر جریان اصلی را می بندد.
کنترل سرعت قسمت نهایی کورس پیستون بر عهده محدود کننده C     است. در هنگام بازگشت پیستون، جریان از کنار شیر شتاب گیر و از طریق شیر یکطرفه D     به راحتی عبور خواهد کرد.
شیرهای شتاب گیر برای کاربردهای با دبی زیاد بهترین انتخاب اند و معمولاً برای دبی های کمتر از l.min     15 توصیه نمی شود.
شیرهای کترل دبی جبران کننده ویسکوزیته یا جبران دما بالابر
ویسکوزیته روغن هیدرولیکی به دمای آ بستگی دارد، از این رو برخی از تولید کنندگان شیر به جبران دما و برخی دیگر به جبران ویسکوزیته روغن توجه می کنند. ساده ترین کار برای برطرف کردن تأثیر ویسکوزیته استفاده از اریفیس با لبه تیز است که در آن میزان جریان عبوری مستقل از ویسکوزیته سیال است.
در بعضی از طرحهای شیرهای خفگی جبران دما یا ویسکوزیته ، سوراخ اریفیس که پدیده خفگی در آنجا اتفاق می افتد، شامل دو صفحه کنار هم است که یکی کاملاض ثابت و دیگری قابل جا به جا کردن است.
هنگام حرکت صفحه متحرک نسبت به صفحه ثابت شکاف V شکل مقطع جریان، پوشیده می شود. طراحی گلوگاه به طراحی یک اریفیس با گوشه های تیز منجر می شود تا دبی جریان از ویسکوزیته و دما (به خصوص در دبی های بالاتر) مستقل باشد. در این حالت مشکلاتی در دبی های پایین(l/min     5/0>) نیز اتفاق می افتد زیرا در چنین حالتی شیر با ویسکوزیته پایین روغن بهتر کار می کند. جریان عبوری از این شیرها به بار بستگی دارد ولی این خاصیت را می توان با اضافه کردن یک میله جبران کننده اصلاح کرد. از شیر یکطرفه غالبا برای تسهیل عبور جریان معکوس استفاده می شود.
روش دیگر جبران دما که از سوی برخی تولیدکنندگان مورد توجه قرار می گیرد، استفاده از مکانیزمای تنظیمی در قسمتی از اریفیس است که از مواد با ضریب انبساط گرمایی بسیار بالا ساخته شده است. در هنگام افزایش دمای سیال، میله دوکی شکل داخل مکانیزم افزایش طول پیدا کرده و میزان باز بودن اریفیس را کاهش می دهد.
ادامه مطلب...
۲۸ اسفند ۹۵ ، ۱۰:۰۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
balabar baka

سرعت پیستون بالابر را کنترل کنید.

در یک مدار ساده سیلندر بالابر، سه موقعیت برای استقرار شیر کنترل دبی نسبت به سیلندر وجود دارد: ورودی سیلندر، خروجی سیلندر و خط تخلیه.

کنترل در ورودی

در این حالت، پمپ بالابر باید دبی ای بیشتر از آنچه برای جلو راندن پیستون تحت سرعت انتخاب شده مورد نیاز است، تحویل دهد و روغن اضافی براساس تنظیم شیر اطمینان به تانک تخلیه می شود. در این حالت فشار مدار بیش از میزان مورد نیاز برای غلبه بر بار است که این امر به خاطر استفاده از سیر کنترل دبی است. همانگونه که قبلاً تاکید شد، افت فشار بالابر در شیر کنترل دبی در حدود bar10 است.

هنگام شروع به کار مدار به دلیل باز بودن میله جبران کننده فشار، پدیده موج ضربه ای به دلیل تغییر ناگهانی فشار پیش از کنترل دبی جریان بروز می کند.

در بسیاری از ماشینهای ابزار پدیده موج ضربه ای ابتدایی سبب فرو رفتن قطعه کار در ابزار خواهد شد. در این شرایط باید از شیرهای کنترل دبی بالابر که دارای ابزار( ضد جهش) است استفاده کرد. طرح جایگزین مداری است که جریان همیشه از شیر کنترل دبی گذر کند. این امر میله جبران کننده را همیشه فعال نگه داشته و از تغییرات ناگهانی فشار و بروز پدیده موج ضربه ای جلوگیری می کند.

سیال داخل سیلندر بالابر باید پیش از حرکت پیستون تحت فشار قرار گیرد، این کار به جریانی از سیال تحت فشار نیاز دارد. نیرو یا فشاری که برای راه اندازی حرکت سیلندر مورد نیاز است معمولاً از فشار لازم برای حین کار آن بیشتر است ( به خاطر اصطکاک ایستایی و اینرسی بار). لحظه ای که بار شروع به حرکت می کند مقاومت در برابر حرکت بالابر و فشار اعمالی بر پیستون به دلیل انبساط سیال کاهش یافته سبب شتاب ناگهانی می شود. البته در این میان مقداری ناپایداری که ناشی از عملکرد اولیه جبران کننده فشار است در شیر کنترل دبی رخ می دهد.

ممکن است بار بالابر تمایل به تغییر جهت داشته باشد. این تغییر جهت ممکن است ناشی از تمایل بار به سقوط باشد. در این حالت کنترل سرعت توسط سیستم کنترل دبی در ورودی ممکن نیست برای حل این مشکل باید فشار پس زنی مناسبی، توسط یک شیر تعادلی یا شیر مرکزی، در خط منتهی به تانک اعمال کرد، که البته این امر به معنای افزایش فشار سیستم است.

کنترل در ورودی، کنترل بسیار دقیقی را تأمین می کند که این امر به دلیل مهار بار با حرکت عملگر است. در این نوع مدار، اگر از پمپ جا به جایی ثابتی در محدوده وسیعی از سرعتهای پیستون استفاده شود، در صد بزرگی از جریان سیال از شیر اطمینان عبور می کند که نتیجه آن ایجاد یک سیستم به اصطلاح (گرم ) است.

ادامه مطلب...
۲۶ اسفند ۹۵ ، ۱۰:۴۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
balabar baka

بالابر ارشیمدس چیست؟

با توجه به افزایش جمعیت شهری در جهان و بلندترشدن ساختمان‌ها، نقش آسانسورها ,و بالابر هر روز پررنگ‌تر از قبل می‌شود.تاریخچه پیدایش آسانسور و بالابر هیدرولیکی که از ابتدایی‌ترین ماشین‌های ساخت بشر محسوب می‌شود، به ۲۵۳ سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. ارشمیدس وسیله‌ای شبیه به آسانسور اختراع کرد که قابلیت حمل یک نفر را برای ارتفاعات نه‌چندان بلند داشت. 
از یکسو، آسمانخراش‌های جدید و مدرن در سراسر دنیا از نظر ارتفاع و تعداد طبقات با هم در رقابت هستند. از سوی دیگر، تقاضای آسانسورهای سریع و بالابر با ظرفیت بالا نیز به صورت فزاینده‌ای رشد کرده است. 
آسانسورهای هیدرولیکی مورد نیاز این آسمانخراش‌های سر به فلک کشیده باید دارای سرعت بالا و تکنولوژی مدرن باشند لذا این آسانسورها باید مراحل تحقیقات و آزمایش‌های گوناگون را در فرآیند تولید طی کرده و با استفاده از روش‌های نوین و تکنولوژی پردازش دانش، به محصول مناسب برسند.
شرکت‌های آسانسورسازی و بالابر صنعتی برای دستیابی به چنین هدفی، در حال توسعه راه‌حل‌های پیشرفته‌ای هستند که با ترکیب تکنولوژی و تجهیزات پیشرفته، آسانسورهایی ایمن، سریع و راحت را به مشتریان عرضه کنند. 
در همین راستا شرکت میتسوبیشی ژاپن قصد دارد سریع‌ترین آسانسور جهان را در ساختمانی به بلندی ۶۲۳ متر و با ۱۲۸ طبقه در شانگهای چین راه‌اندازی کند
با افتتاح این آسانسور سال ۲۰۱۴، می‌توان از طبقه همکف در کمتر از یک دقیقه، ارتفاع ۵۶۵ متری این برج را طی کرد (در واقع این آسانسور ۱۶.۶ متر را در عرض یک ثانیه طی خواهد کرد.)
این در حالی است که نخستین آسانسور تجاری جهان که سال ۱۸۵۷ توسط شرکت «اوتیس» راه‌اندازی شد، می‌توانست در یک دقیقه ارتفاع ۱۲ متری را طی کند. 
آسانسور معمولا از سه جزء اصلی تشکیل شده است: یک کابل، یک بالارونده و یک منبع تامین نیرو. حرکت آسانسور به وسیله موتوری است که معمولا در بالای چاهک آسانسور نصب می‌شود. 
روی فلکه این موتور سیم به اصطلاح بکسلی (رشته‌های به هم پیچیده فلزی) وجود دارد که از یک سمت به کابین آسانسور و از سمت دیگر به وزنه‌های آسانسور که درون فرمی به نام فرم وزنه قرار دارند، متصل است. 
اندازه این وزنه‌ها به اندازه وزن کابین به علاوه نصف وزن ظرفیت کابین است. وزن هر نفر در استاندارد آسانسور ۷۵ کیلوگرم است. 
دلیل قراردادن وزنه در سیستم آسانسور کمک به بالابردن آسانسور است، در غیر این صورت برای این کار باید از موتورهای بسیار قوی با کیلووات بالا استفاده کرد. 
پس با این کار توان موتور مورد استفاده کاهش می‌یابد. انتظار می‌رود این وزنه در پایین‌آمدن آسانسور مزاحمت ایجاد ‌کند، اما چون هر جسم بدون دخالت به پایین سقوط می‌کند، پس استفاده از وزنه مانعی بزرگی در حرکت آسانسور ایجاد نمی‌کند. 
از بالابر ارشیمدس تا آسانسورهای نوین 
تاریخچه پیدایش آسانسور که از ابتدایی‌ترین ماشین‌های ساخت بشر محسوب می‌شود، به ۲۵۳ سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. 
ارشمیدس وسیله‌ای شبیه به آسانسور اختراع کرد که قابلیت حمل یک نفر را برای ارتفاعات نه‌چندان بلند داشت. 
این آسانسور دستی نمونه‌ای از تلاش‌های اولیه بشر برای ساختن یک بالابر بود و پس از آن آسانسور، حرکت تکاملی خود را به صورت مداوم پیمود. اما پایه‌گذار علمی و طراح آسانسور امروزی، دانشمند و ریاضیدان بزرگ جورج آتوود است که توانست با کمک یک قرقره بزرگ و یک طناب، آسانسور بسازد و سپس با ساختن ماشین آتوود که عبارت بود از دو وزنه که با یک نخ به یکدیگر مربوط می‌شدند و روی قرقره‌ها بالا و پایین می‌رفتند طرح ابتدایی یک آسانسور را ارائه کرد. 
آتوود برای ایمن‌سازی این آسانسور نیز تدبیری اندیشیده بود: اگر هنگام بالا و پایین‌رفتن طناب پاره می‌شد، قسمت انتهایی طناب روی قرقره قفل می‌ماند و این کار باعث می‌شد تا آسانسور ‌به‌رغم سقوط آزادی که از ارتفاع به سمت پایین داشت، به زمین برخورد نکند و شخصی که در آسانسور قرار داشت جان سالم به در ببرد. 
شروع استفاده از آسانسورهای باری و مسافری، به قرون وسطی و در صومعه‌ها و استحکامات نظامی بازمی‌گردد. اما سال ۱۸۰۰، تولید فولاد، انقلابی در ساخت ساختمان‌های بلند ایجاد کرد. اسکلت‌بندی بناها به کمک فلزات شروع شد و معماران و مهندسان، آسمانخراش‌هایی ساختند که اگر اختراعی به نام آسانسور نبود، این برج‌ها قابل استفاده نبود. 
سال۱۸۵۰ نخستین آسانسور هیدرولیکی توسط ویلیام تامپسون برای یک ساختمان چهار طبقه ساخته شد. همچنین اولین آسانسور به شکل امروزی که دارای ترمز ایمنی بود، سال ۱۸۵۴ توسط الیشا گراوز اوتیس در آمریکا ساخته و آزمایش شد و بعد از آن ورنر فون‌زیمنس اولین آسانسور الکتریکی را ابداع کرد تا بشر این‌گونه در مسیر طراحی آسانسورهای استاندارد امروزی گام بردارد.
اگر ارشمیدس را خالق بالابری ساده و آتوود را خالق آسانسور اولیه فرض کنیم، باید از اوتیس هم به‌ عنوان مبتکر ساخت آسانسورهای نوین نام ببریم؛ فردی که هم‌اکنون بزرگ‌ترین کارخانه ساخت آسانسور در دنیا به ‌نام او مشغول فعالیت است. 
تاریخچه آسانسور در ایران 
آسانسور‌های امروزی حدود ۵۰‌ سال پیش وارد کشور شد. اولین آسانسور وارداتی به کشور مربوط به یک شرکت سوئیسی است که توسط یک شرکت ایرانی خریداری شد. 
بعد از آن نیز شرکت‌ها‌ی خارجی دیگر در این زمینه فعالیت داشتند. اولین کارخانه آسانسورسازی در ایران توسط وزارت مسکن و شهر‌سازی در سال‌۱۳۵۰ در شهر صنعتی البرز قزوین تحت‌لیسانس یک شرکت سوئیسی راه‌اندازی شد. 
پس از آن کارخانجات دیگری توسط شرکت‌ها‌ی خارجی در ایران فعالیت کردند، اما با توجه به تحریم وسایل بعد از انقلاب ‌اسلامی و براساس ضرورت و نیاز، دست‌اندرکاران شروع به فعالیت‌های تولیدی در زمینه ساخت قطعات یدکی آسانسور کردند و درواقع آسانسور به صورت تلفیقی در کشور تولید و نصب شد تا این‌که در دهه ‌۷۰ مجوز واردات صادر شد و به‌دنبال آن، واحدهای فروش آسانسور به‌صورت رسمی و غیررسمی به‌وجود آمدند. 
ادامه مطلب...
۲۵ اسفند ۹۵ ، ۱۲:۱۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
balabar baka

ذخیره سازی و انتقال سیالات

بالابر و ذخیره سازی و انتقال سیالات 

ذخیره سازی

سیالات هیدرولیکی باید در اتاقی تمیز و با تهویه مناسب طبق استانداردهای ایمنی نگهداری شوند. با این وجود اگر ذخیره سازی در محوطة آزاد در بشکه های سر بسته اجتناب ناپذیر باشد، موارد احتیاطی زیر باید مورد توجه قرار گیرند:

بشکه ها باید توسط طوق با بسته بندیهای چوبی دور زمین و به پهلو نگهداری شوند تا از زنگ زدن سطوح زیرین جلوگیری شود. بشکه ها را نباید مستقیماً بر سطوح آجری که خورندة فلزات هستند، روی هم چید.
در صورتی که به هر دلیل لازم باشد بشکه ها به صورت عمودی نگهداری شوند باید آنها را سر پایین (به صورتی که در آنها پایین قرارگیرد) گذاشت. در صورتی که این امر امکانپذیر نباشد، برای جلوگیری از جمع شدن آب باران در اطراف در بشکه ها و نفوذ آن از در به داخل بشکه، بشکه ها را مایل نگه می دارند، زیرا آلودگی با آب برای هر نوع روغنی نامطلوب است. البته در صورتی که سر بشکه کاملاً سالم باشد، ورود آب به آن ممکن نیست. بشکه ای که در هوای آزاد قرار دارد، در طول روز گرم شده، در شب مجدداً سرد می شود. این امر به انقباض و انبساط بشکه می انجامد و باعث می شود که هوای موجود در فضای بالایی سطح روغن در روز در فشار بالاتری نسبت به فشار اتمسفر و در شب در خلاء نسبی قرار گیرد. این تغییرات فشار ممکن است به قدری زیاد باشد که موجب عملی شبیه تنفس در بشکه شود که در آن در طول روز هوا از بشکه با فشار خارج شده و در طول شب به داخل آن کشیده می شود. بنابراین اگر در اطراف بشکه ها آب جمع شده باشد، ممکن است مقداری از آن به داخل بشکه کشیده شود و به مرور زمان مقدار قابل توجهی آب در بشکه جمع می شود.
زمانی که حجم زیادی روغن ذخیره می شود، احتمال دارد که آب چگالیده با غبار هوا مخلوط شده و لایه ای از رسوبات لجن مانند را در ته مخزن ایجاد کند. بنابراین توصیه می شود که ته تانکهای ذخیره به صورت شیب دار یا بشقابی ساخته شده و شیری برای تخلیة این رسوبات در نظر گرفته شود. در صورت امکان باید یک برنامه پاکیزه سازی مداوم برای این مخازن تنظیم کرد.
بازدید منظم از کلیه مخازن لازم است. در هنگام بازدید باید مخزن را از نظر نشتی بررسی کرده و از تمیز و خوانا بودن نشانهای شناساییی مطمئن شد.
 
انتقال
برای باز کردن در بشکه ها نباید سوراخ بزرگی در آنها ایجاد کرد یا اینکه یک انتهای آن را کاملاً برداشت زیرا در این صورت حتی با پوشانیدن سوراخ، احتمال آلودگی افزایش می یابد. همچنین فرو بردن ظرف در سیال نیز مجاز نیست زیرا با این عمل نه تنها احتمال ورود آلاینده ها به سیال افزایش می یابد بلکه ممکن است سطح خارجی ظرف نیز آلوده باشد.
بشکه ها باید به پهلو بر روی چارچوبهایی از جنس چوب با ارتفاع مناسب قرار گیرند و سیال توسط شیر از زیر بشکه تخلیه شود و ظرفی نیز برای چکیدن سیال در زیر شیر قرارداده شود. برای تخلیة بشکه ها در وضعیت ایستاده از پمپ استفاده می شود. در این حالت مجرای ورودی پمپ از طریق سوراخ بشکه وارد سیال می شود.
ظروف و قیفهایی که برای انتقال سیال هیدرولیکی استفاده می شوند باید کاملاً تمیز بوده و هریک برای هدف مشخصی استفاده شوند.این ظروف را باید به طور مرتب با پارافین یا حلالهای مناسب شسته و با پارچه هایی غیر از پارچه کهنه و مندرس خشک کرد. برای خشک کردن ظروف نباید از پارچه های کتانی یا پشمی استفاده کرد زیرا تارها و رشته های آنها وارد سیستم هیدرولیک می شوند.
ادامه مطلب...
۲۴ اسفند ۹۵ ، ۰۹:۵۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
balabar baka

بالابر و تکنولوژی روز

دانش ساخت و تولید بالابر و آسانسور هر روز در حال پیشرفت می باشد:

برای نصب آسانسور دیگر نیازی به موتورخانه نیست (حذف موتورخانه آسانسور)

گیربکس از مجموعه ی سیستم محرک آسانسور حذف شد (حذف گیربکس آسانسور)

سیم بگسل دیگر در آسانسور استفاده نمی شود (حذف سیم بگسل آسانسور)

Machine Room Less – (MRL) Elevator

 

آسانسور بدون موتورخانهیا همان (ام – آر – ال) از موتوری بسیار کوچک اما قدرتمند استفاده می کند و بجای اینکه مانند موتورگیربکس های قدیم و سنتی با یک شاسی فولادی سنگین پر حجم در موتورخانه آسانسور بر روی دال بتونی سقف چاه قرار بگیرد، این موتور کم حجم و کوچک و سبک آسانسور MRL به داخل چاه آسانسور منتقل شده و با یک شاسی مختصر در بالاترین نقطه چاه بر روی ریلهای آسانسور مستقر می شود و حداقل فضای ممکنه را اشغال می کند، در حالیکه آسانسورهای سنتی معمولا یک اطاق ده الی دوازده متری، برای نصب موتورگیربکس و تابلو و گاورنر لازم داشت.

برای اینکه محل استقرار موتورگیربکس آماده شود، در این اطاق 3*4 اید در امتداد و بر روی چاه آسانسور سکویی به ارتفاع 70 الی 90 سانتیمتر ساخته می شد و بر فراز این سکو، پس از کفراژبندی و قالب گذاری به ارتفاع بیست سانتیمتر بتون ریخته می شد، تا شرایط استقرار موتورگیربکس فراهم شود.

این آسانسور های جدید مزایای بیشماری دارد که به مهمترین آنها اشاره می شود:

عدم نیاز به موتورخانه

فرایند نصب سریع آسانسور

کم حجم بودن قطعات و لوازم

سازگاری با محیط زیست

کاهش هزینه های ساخت و ساز ساختمان

انجام سرویس راحت

دسترسی آسان نصاب به همه تجهیزات به دلیل در دسترس بودن همه در داخل چاه آسانسور.

در صورتیکه در آسانسورهای قدیمی، نصاب باید به طور مداوم بین چاه آسانسور و موتورخانه در تردد باشد، و امان از ساختمانهایی که دسترسی به موتورخانه مثل گذشتن از هفت خوان رستم بود و هست. تصور کنید برای تنظیم لول کابین، اگر نصاب دست تنها باشد، چند بار این مسیر پر پیچ و خم را طی کند، (البته این فقط یک نمونه از مشکلات آسانسورهای کششی می باشد)

حذف سیستم ترمز لنتی که عملا در بهبود حفظ محیط زیست موثر است.

کاهش هزینه تعویض پی درپی لنت ترمز آسانسور هم یکی دیگر از مزایای آسانسورهای جدید می باشد.

در آسانسور (MRL) به دلیل انتقال سیستم محرک آسانسور بر روی ریلها، از ریلهای قوی تری استفاده می شود. یکنوع جدید آسانسور (MRL) توسط شرکت آسانسور و پله برقی اوتیس به بازار عرضه شده با نام: (Gen2) که به جای استفاده از کابلهای سنتی(سیم بکسل) از تسمه های فولادی 3 میلیمتری با پوشش پلی اورتان بهره می برد، که این تسمه ها به مراتب قوی تر از سیم بکسل می باشد.


بالابر آسیا برج- http://asiabalabar.com

۲۳ اسفند ۹۵ ، ۱۱:۵۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
balabar baka

آگاهی از شیرهای اطمینان دو تایی بالابر

برای تخلیه فشار در دوسمت یک عملگر به شیرهای اطمینان دوتایی نیاز است. هر دوی این شیرها به حالت یک بلوک چند لایه ای ( ساندویچی) در بدنه شیر قرار گیرند. فشار خطوط کار (B,A) را می توان مستقیماً به تانک بالابر (تخلیه راهگاهی) یا به سمت خط کار جهت مخالف (تخلیه ضربدری) هدایت کرد. کاربرد دیگر شیرهای اطمینان دوتایی در انتقال هیدرواستاتیکی فشار است، که معمولا به صورت تخلیه ضربدری است.

انتخاب شیر اطمینان و تنظیم فشار

انتخاب نوع مناسب شیر اطمینان بالابر و انتخاب فشار مناسبی که شیر تحت آن باز می شود ، دقت قابل توجهی را می طلبد اکثر شیرهای عمل کننده مستقیم بالابر دارای مشخصات چیرگی فشار بالایی اند. این امر استفاده از آنها را برای سیستمهایی که دامنه تغییرات دبی گسترده دارند، نامناسب می سازد. در طراحی مدار،  فشار تنظیم مجدد(فشاری که در آن یک شیر باز، بسته می شود) نیز باید مدنظر باشد. این فشار با توجه به نیروهای ناشی از جریان و طرح و ساختار شیر می تواند تا 50% فشار باز شدن شیر کاهش یابد. در برخی طراحیها زمان پاسخ مهمترین معیار طراحی است.

معمولاً شیرهای دو مرحله ای بالابر در محدوده وسیعی از دبی ها، تنظیم فشار خوبی را همراه با چیرگی فشار کم و تولرانس کوچک بین فشار باز شدن و فشار تنظیم مجدد، به دست می دهند. شیرهای عمل کننده مستقیم عکس العمل سریعی دارند. انواع بشقابی در برابر آلودگی سیال بهترین رفتار را دارند. همچنین این دسته شیرهای نشتی کمتری نسبت به شیرهای میله ای دارند، که همین امر آنها را برای کار در فشارهای بالا مناسب می سازد.

 

در یک محاسبه سر انگشتی تنظیم فشار شیر اطمینان بالابر حدود 10 تا 20 درصد فشار ماکزیمم مدار در نظر گرفته می شود( محاسبه دقیق به نوع شیر، محل استقرار شیر نسبت به عملگرها و افت فشارهای سیستم بستگی دارد). زمانی که بیش از یک شیر فشار در مسیر موجود است مثلاً زمانی که شیرهای فشار در محل اتصال پمپهای جبران کننده فشار به کار می روند تنظیم فشارها نباید نزدیک به هم صورت گیرد. چون ممکن است که بر روی یکدیگر تأثیر گذار شوند. معمولاً از شیرهای اطمینان ثانویه با تخلیه راهگاهی یا ضربدری، تحت فشار بالاتر از فشار شیر اطمینان اصلی بالابر، استفاده می شود.


بالابر آسیا برج- http://asiabalabar.com


۲۱ اسفند ۹۵ ، ۱۰:۴۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
balabar baka

ارتقاء کیفیت منزل مسکونی با بالابر خانگی

کیفیت خانه خود را با بالابر خانگی ارتقاء دهید

هر خانه ای در نوع خود منحصر به فرد و یونیک بوده و خانه برای شما و افرادی که دوستشان دارید مکان بخصوصی به حساب می آید. قاعدتا تک تک اجزای منزل شما  با سلیقه و دقت نظر طراحی شده است از جمله رنگ هر قسمت ، مبلمان و حتی لوازم جزئی خانه ، مطابق میل و سلیقه خانواده شما است. ما نیز در مجموعه آسیابرج به همان میزان دقت و حساسیت و توجه را نسبت به تولید انواع بالابر در دستور کار خود قرار داده ایم.

تولیدات شرکت آسیابرج شامل انواع بالابر های الکتروهیدرولیکی ثابت و متحرک ( صنعتی و  خانگی ) می باشد.بالابر خانگی آسیابرج به طور ویژه برای هر خانه ای طراحی و ساخته می شود. یک بالابر خانگی در درجه اول طوری ساخته می شود که بتوان آن را به دید یکی از وسایل اصلی خانه همانند مبلمان نگاه کرد ، و نوع طراحیبالابر خانگی را می توان مطابق سلیقه افراد انجام داد طوری که بتواند جلوه ای از یک کار هنری خاص ارائه دهد.

کیفیت زندگی

یک بالابر خانگی کیفیت زندگی شما را نیز ارتقاء خواهد داد.حمل وسایل سنگین خانه و مبلمان و کیف های بزرگ و بالا و پایین بردن آنها از پله ها را فراموش کنید. حتی می توانیدبرای تجدید قوا بعد از یک ورزش سنگین خود را به بالای پله ها برسانید. بالابر خانگی استقبال از افرادی که برای شما اهمیت دارند را راحت تر می سازد و باعث می گردد والدین، دوستان و اقوام ، در هر زمانی که میهمان خانه شما هستند راحتی و لذت بودن با هم بودن را بیشتر احساس کنند.

وجود یک بالابر خانگی در منزل باعث راحتی بیشتر بوده و سطح کیفی زندگی روزانه را بالاتر می برد،و این به آن معناست که هر وقت تصمیم به فروش خانه یا آپارتمان خودداشته باشید،خریداران بالقوه بیشتری وجود خواهند داشت.

 

بالابر آسیا برج- http://asiabalabar.com

تهران خ شریعتی، جنب حسینه ارشاد، بن بست ارشاد، ساختمان ارشاد، واحد ۱۹

۰۲۱۲۶۷۰۲۷۳۰


۱۹ اسفند ۹۵ ، ۰۹:۴۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
balabar baka

درباره کنترل سرعت پیستون بالابر چه میدانید؟

در یک مدار ساده سیلندر بالابر، سه موقعیت برای استقرار شیر کنترل دبی نسبت به سیلندر وجود دارد: ورودی سیلندر، خروجی سیلندر و خط تخلیه.

کنترل در ورودی

در این حالت، پمپ بالابر باید دبی ای بیشتر از آنچه برای جلو راندن پیستون تحت سرعت انتخاب شده مورد نیاز است، تحویل دهد و روغن اضافی براساس تنظیم شیر اطمینان به تانک تخلیه می شود. در این حالت فشار مدار بیش از میزان مورد نیاز برای غلبه بر بار است که این امر به خاطر استفاده از سیر کنترل دبی است. همانگونه که قبلاً تاکید شد، افت فشار بالابر در شیر کنترل دبی در حدود bar10 است.

هنگام شروع به کار مدار به دلیل باز بودن میله جبران کننده فشار، پدیده موج ضربه ای به دلیل تغییر ناگهانی فشار پیش از کنترل دبی جریان بروز می کند.

در بسیاری از ماشینهای ابزار پدیده موج ضربه ای ابتدایی سبب فرو رفتن قطعه کار در ابزار خواهد شد. در این شرایط باید از شیرهای کنترل دبی بالابر که دارای ابزار( ضد جهش) است استفاده کرد. طرح جایگزین مداری است که جریان همیشه از شیر کنترل دبی گذر کند. این امر میله جبران کننده را همیشه فعال نگه داشته و از تغییرات ناگهانی فشار و بروز پدیده موج ضربه ای جلوگیری می کند.

سیال داخل سیلندر بالابر باید پیش از حرکت پیستون تحت فشار قرار گیرد، این کار به جریانی از سیال تحت فشار نیاز دارد. نیرو یا فشاری که برای راه اندازی حرکت سیلندر مورد نیاز است معمولاً از فشار لازم برای حین کار آن بیشتر است ( به خاطر اصطکاک ایستایی و اینرسی بار). لحظه ای که بار شروع به حرکت می کند مقاومت در برابر حرکت بالابر و فشار اعمالی بر پیستون به دلیل انبساط سیال کاهش یافته سبب شتاب ناگهانی می شود. البته در این میان مقداری ناپایداری که ناشی از عملکرد اولیه جبران کننده فشار است در شیر کنترل دبی رخ می دهد.

ممکن است بار بالابر تمایل به تغییر جهت داشته باشد. این تغییر جهت ممکن است ناشی از تمایل بار به سقوط باشد. در این حالت کنترل سرعت توسط سیستم کنترل دبی در ورودی ممکن نیست برای حل این مشکل باید فشار پس زنی مناسبی، توسط یک شیر تعادلی یا شیر مرکزی، در خط منتهی به تانک اعمال کرد، که البته این امر به معنای افزایش فشار سیستم است.

کنترل در ورودی، کنترل بسیار دقیقی را تأمین می کند که این امر به دلیل مهار بار با حرکت عملگر است. در این نوع مدار، اگر از پمپ جا به جایی ثابتی در محدوده وسیعی از سرعتهای پیستون استفاده شود، در صد بزرگی از جریان سیال از شیر اطمینان عبور می کند که نتیجه آن ایجاد یک سیستم به اصطلاح (گرم ) است.

کنترل در خروجی

در این حالت شیر کنترل دبی بالابر در مسیر خروجی قرار گرفته و دبی سیال تخلیه شده کنترل می شود. مشابه با حالت ( کنترل در ورودی ) باید روغن بیشتری را نسبت به آنچه که سیلندر نیاز دارد تأمین کند. فشار مدار باید بر مقاومت بار سیلندر و افت فشار در شیر کنترل دبی بالابر غلبه کند. به رغم اینکه شیر کنترل دبی در سمت سطح موثر پیستون قرار دارد فشاری کمتر از حالت قبل در انتهای سطح مقطع کامل پیستون( به خاطر اختلاف بین مساحتها) مورد نیاز است تا بر افت فشار ناشی از شیر کنترل دبی غلبه کند. این کار باعث افزایش کارایی شیر کنترل در هنگام باز شدن سیلندر می شود.

در ابتدای امر میله جبران کننده بالابر کاملاً باز است و تا پیش از حرکت پیستون به جلو، دبی کامل پمپ به داخل سیلندر جریان دارد. پس از حرکت، میله جبران کننده وارد عمل شده و دبی را به مقدار مطلوب محدود می کند. پیش از تنظیم شدن میله جبران کننده مانند حالت کنترل در ورودی پدیده موج ضربه ای رخ می دهد.

وقتی از سیستم کنترل در خروجی بالابر استفاده می شود فشار در قسمت سطوح موثر بر پیستون باید مد نظر قرار گیرد، به عنوان مثال اگر نسبت سطح پیستون به میله پیستون برابر 2:1 و فشار سیستمbar150 باشد، بدون در نظر گرفتن هر گونه بار خارجی بر روی پیستون، فشار در سطح موثر پیستون برابر bar300 خواهد بود. در صورت پدید آمدن چنین شرایطی اتصال یک شیر اطمینان جداگانه در سمت سطح موثر سیلندر سبب جلوگیری از افزایش فشار به مقدار بیش از حد مجاز خواهد شد.


بالابر آسیا برجhttp://asiabalabar.com

۱۸ اسفند ۹۵ ، ۱۱:۰۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
balabar baka

بالابر آکاردئونی چگونه کار میکند؟

بالابرهای آکاردئونی یا قیچی با بازوهایی از جنس پروفیل آهن ساخته شده است که با کمک جکهای هیدرولیکی که از وسط به بازوها متصل شده است عمل باز و بسته را توسط موتور و پمپ هیدرولیکی انجام میدهد.
بالابرهای آکاردئونی دارای مزایایی میباشند که اختصارا به توضیح در مورد آنها میپردازیم:
مزایای فیزیکی:
اولین و مهمترین مزیت این مدل از بالابرها ارتفاع جمع شده آن میباشد به صورتی که جمع شده دستگاه در مدل 12متری 160 سانتی مترمیباشد که برای دپو کردن نیاز به فضای کمی نسبت به دیگر بالابرها دارد. مدلهای 6, 8,و 10 متری این مدل بالابر با چرخهای کارگاهی با عرض 90سانتی متر طراحی و ساخته میشود که برای عبور از ارتفاع ها و عرضهای کم بسیار کاربردی میباشد. برای مثال یکی از کاربردهای بالابرهای آکاردئونی استفاده در انبار بدلیل عرض کم دستگاه و حرکت راحت بین قفسه ها  و توان باربری بسیار بالا میباشد.
 قسمت نرده ای کابین قابلیت غلاف شدن داخل خود دستگاه یا باز شدن از طرفین و خوابیدن بر روی بالابر را دارا میباشد. از دیگر قابلیتها نصب کابین کشویی(کابین دوقلو) میباشد به صورتی که میتوان از طول بالابر60 سانتیمتربه کابین اصلی افزود که باعث دسترسی بهتر به اطراف میشود.
سیستم تغذیه:
تغذیه بالابرهای آسیا برج با برق شهری 220 ولت و در صورت نیاز مصرف کننده باتری میباشد.
مصرف بسیار پایین این محصولات به این دلیل میباشدکه در سیستم های هیدرولیکی برای بالا بردن کابین، موتور دستگاه روشن شده و در زمان پایین آمدن فقط شیربرقی هیدرولیک بازشده و روغن هیدرولیکی توسط وزن کابین و نفر, داخل تانک روغن تخلیه میشود, اگر سیستم با باتری کار کند در هر بار شارژ حدود 180 مرتبه بالا رفته و در زمان فرود هم مصرف باتری نخواهد داشت. دو مدار کنترل 24 ولت (جهت ایمنی بالا) در کابین و بدنه دستگاه طراحی شده است. در مدار کنترل یک کلید استپ اضطراری طراحی شده که در صورت فعال کردن آن کلید کنترل دیگر غیر فعال شده و امنیت کاری اپراتور بالاتر میرود بدین صورت که هیچکس عمدا یا سهوا نمیتواند دستگاه را از پایین کنترل کند. سیستم فرود اضطراری در تمامی بالابر ها موجود میباشد و در صورت قطع برق در ارتفاع بدلیل وجود شیر برگشت بالابر در ارتفاع متوقف شده و با تحریک دستی شیر تخلیه بالابر بر روی پاورپک میتوان کابین را پایین آورد.بالابر به سنسورهایی مجهز شده که در بالاترین و پایین ترین ارتفاع به طور خودکار باعث قطع شدن مدار و توقف دستگاه میشود. بالابرهای اکاردئونی در صورت نیاز مجهز به اینورتور میباشند کهباعث میگرددحرکت روبه بالای بالابر به نرمی صورت پذیرد.
چرخهای بالابر:
به طور کلی بالابرها در دو مدل چرخ خودرویی و کارگاهی ساخته میشوند:
چرخهای خودرویی 13 اینچ تعبیه(چرخ پیکان) شده در بالابرهای آکاردئونی باعث استیبل شدن وپایداری بسیار بالای دستگاه ,ایمنی بالا و لرزش بسیار کم و عدم تکان خوردن در ارتفاع شده است.چرخهای خودرویی در جلو دارای اکسل و فرمان و قابلیت چرخش 45درجه به طرفین میباشند و میله فرمان قابلیت یدک شدن این دستگاه به وسیله خودرو را فراهم کرده است. فرمان نرم و حرکت اسان این بالابر باعث شده تا یک الی 2 نفر به راحتی بتوانند عمل جابجایی آن را انجام دهند.
چرخهای کارگاهی که در بالابر آکاردئونی نصب گردیده باعث کم شدن عرض و ارتفاع دستگاه شده و برای حرکت در محلهای باریک بسیار مناسب میباشد. این مدل از چرخها در عقب ثابت و در جلو بصورت گردان میباشد که در امر جابجایی و حرکت عملکرد بسیار خوبی دارد.

بالابر آسیا برج- http://asiabalabar.co
۱۷ اسفند ۹۵ ، ۱۴:۵۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
balabar baka

ایمنی کار با جک پالت

راهنمایی کار با جک پالت

درست است که برای کار با یک جک پالت احتیاجی به داشتن گواهینامه نیست ولی این موضوع دلیل بر بی اهمیت بودن دقت کار با جک پالت نمی شود. بسیاری از کارفرمایان از کارگران آموزش ندیده و توجیه نشده خود که تا بحال با جک پالت کار نکرده اند درخواست انجام این امر را دارند. خود این افراد نیز کار با جک پالت را یک مورد سطحی و پیش پا افتاده می دانند و همین موضوع باعث می شود که بعضا به خود و یا سایر کارکنان در حین کار با جک پالت صدمه وارد کنند.

اصولا دلیل استفاده از جک پالت آسان کردن جا به جا کردن بار از نقطه ای به نقطه دیگر است. اگر قرار باشد یک فرد مقداری بار را از نقطه آ به نقطه ب منتقل کند باید بارها را ابتدا از زمین بلند کرده و سپس یکی یکی در نقطه هدف روی زمین قرار دهد که این امر مستلزم صرف انرژی و استقامت زیاد در زمان قابل ملاحظه ای خواهد بود. استفاده ازجک پالت ، در صرف این انرژی و زمان باعث صرفه جویی شده مضافا اینکه عملیات جابجایی با دقت بالاتری صورت می پذیرد.

هنگام استفاده از جک پالت (حتی برای مسافتهای کوتاه) باید مطمئن شوید که از تجهیزات ایمنی درستی مثل کفش های کارگاهی با روکش فلزی ، دستکش و عینک ایمنی (درحمل مواد شیمیایی خطرناک) برخوردار هستید.

یک سری دستورالعمل ایمنی دیگر نیز وجود دارد که در کارکردن با جک پالت باید در ذهن خود به یاد داشته باشید:

  • هیچگاه پاهای خود را زیر جک پالت قرار ندهید.
  • هرگز بیش از ظرفیت مجاز جک پالت بارگیری نکنید.
  • هنگام بارگیری و تخلیه از تکنیک های مناسب استفاده کنید.
  • در فضاهای تنگ عملیات بارگیری و تخلیه را به آرامی انجام دهید.
  • جک پالت بارگیری شده باید هل داده شود(هرگز جک پالت را نکشید)
  • وقتی با یک جک پالت روی سطح شیب دار حرکت میکنید ، به پشت حرکت نماید.(وارونه)
  • هنگام کار با جک پالت در فضاهای تنگ مراقب آسیب دیدن دستهای خود باشید.

برنامه ریزی قبلی جهت ایمنی جک پالت

قبل از استفاده از جک پالت ، برعهده اپراتور است که موارد زیر اطمینان حاصل کند:

  • جک پالت در شرایط مناسبی باشد. (قبل از اینکه مورد استفاده قرار گیرد)
  • برای ایمنی فرد اپراتور و افراد دیگر، می بایست مسیر حرکت جک پالت از قبل معین گردد.
  • برنامه ریزی قبلی برای مسیر و نحوه کار جک پالت ، از گرفتاری های احتمالی ممانعت می کند.

بازرسی اولیه برای استفاده از جک پالت

  • یک بازدید عمومی از جک پالت انجام گیرد.
  • قبل از استفاده نحوه کار قسمتهای مختلف دستگاه را تست کنید ، تا مطمئن شوید که آسیب دیده نیستند.

چرخ های جک پالت را بازرسی کنید تا کهنه یا شکسته نباشند.(در صورت وجود مشکل در چرخ های جک پالت حمل بار با دستگاه به سختی انجام شده و موجب می شود بار روی دستگاه در طول مسیر متزلزل و لرزان باشد)

برنامه ریزی طی کردن مسیر

  • قبل از بارگیری جک پالت ، می بایست پاک بودن مسیر و عدم وجود مانع چک شود.
  • در صورت زیاد بودن حجم بار و اختلال در دید اپراتور باید از یک فرد دیگر جهت راهنمایی مسیر کمک گرفته شود.
  • مطمئن شوید که تراوش یا نشتی از بار قبلی یا بار موجود ، ساختار پالت را تضعیف نکرده باشد.

نگهداری جک پالت

  • جک پالت را دریک مکان خشک نگه دارید.
  • همواره بررسی نمائید تا قطعه ای از دستگاه دچار پوسیدگی نشده باشد.

در پایان در صورت بروز هرگونه سوال می توانید با کارشناسان مجرب آسیا برج در تماس باشید.


بالابر آسیا برج- http://asiabalabar.com

۱۶ اسفند ۹۵ ، ۱۰:۱۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
balabar baka