در یک مدار ساده سیلندر بالابر، سه موقعیت برای استقرار شیر کنترل دبی نسبت به سیلندر وجود دارد: ورودی سیلندر، خروجی سیلندر و خط تخلیه.
کنترل در ورودی
در این حالت، پمپ بالابر باید دبی ای بیشتر از آنچه برای جلو راندن پیستون تحت سرعت انتخاب شده مورد نیاز است، تحویل دهد و روغن اضافی براساس تنظیم شیر اطمینان به تانک تخلیه می شود. در این حالت فشار مدار بیش از میزان مورد نیاز برای غلبه بر بار است که این امر به خاطر استفاده از سیر کنترل دبی است. همانگونه که قبلاً تاکید شد، افت فشار بالابر در شیر کنترل دبی در حدود bar10 است.
هنگام شروع به کار مدار به دلیل باز بودن میله جبران کننده فشار، پدیده موج ضربه ای به دلیل تغییر ناگهانی فشار پیش از کنترل دبی جریان بروز می کند.
در بسیاری از ماشینهای ابزار پدیده موج ضربه ای ابتدایی سبب فرو رفتن قطعه کار در ابزار خواهد شد. در این شرایط باید از شیرهای کنترل دبی بالابر که دارای ابزار( ضد جهش) است استفاده کرد. طرح جایگزین مداری است که جریان همیشه از شیر کنترل دبی گذر کند. این امر میله جبران کننده را همیشه فعال نگه داشته و از تغییرات ناگهانی فشار و بروز پدیده موج ضربه ای جلوگیری می کند.
سیال داخل سیلندر بالابر باید پیش از حرکت پیستون تحت فشار قرار گیرد، این کار به جریانی از سیال تحت فشار نیاز دارد. نیرو یا فشاری که برای راه اندازی حرکت سیلندر مورد نیاز است معمولاً از فشار لازم برای حین کار آن بیشتر است ( به خاطر اصطکاک ایستایی و اینرسی بار). لحظه ای که بار شروع به حرکت می کند مقاومت در برابر حرکت بالابر و فشار اعمالی بر پیستون به دلیل انبساط سیال کاهش یافته سبب شتاب ناگهانی می شود. البته در این میان مقداری ناپایداری که ناشی از عملکرد اولیه جبران کننده فشار است در شیر کنترل دبی رخ می دهد.
ممکن است بار بالابر تمایل به تغییر جهت داشته باشد. این تغییر جهت ممکن است ناشی از تمایل بار به سقوط باشد. در این حالت کنترل سرعت توسط سیستم کنترل دبی در ورودی ممکن نیست برای حل این مشکل باید فشار پس زنی مناسبی، توسط یک شیر تعادلی یا شیر مرکزی، در خط منتهی به تانک اعمال کرد، که البته این امر به معنای افزایش فشار سیستم است.
کنترل در ورودی، کنترل بسیار دقیقی را تأمین می کند که این امر به دلیل مهار بار با حرکت عملگر است. در این نوع مدار، اگر از پمپ جا به جایی ثابتی در محدوده وسیعی از سرعتهای پیستون استفاده شود، در صد بزرگی از جریان سیال از شیر اطمینان عبور می کند که نتیجه آن ایجاد یک سیستم به اصطلاح (گرم ) است.
بالابر و ذخیره سازی و انتقال سیالات
ذخیره سازی
سیالات هیدرولیکی باید در اتاقی تمیز و با تهویه مناسب طبق استانداردهای ایمنی نگهداری شوند. با این وجود اگر ذخیره سازی در محوطة آزاد در بشکه های سر بسته اجتناب ناپذیر باشد، موارد احتیاطی زیر باید مورد توجه قرار گیرند:
دانش ساخت و تولید بالابر و آسانسور هر روز در حال پیشرفت می باشد:
برای نصب آسانسور دیگر نیازی به موتورخانه نیست (حذف موتورخانه آسانسور)
گیربکس از مجموعه ی سیستم محرک آسانسور حذف شد (حذف گیربکس آسانسور)
سیم بگسل دیگر در آسانسور استفاده نمی شود (حذف سیم بگسل آسانسور)
Machine Room Less – (MRL) Elevator
آسانسور بدون موتورخانهیا همان (ام – آر – ال) از موتوری بسیار کوچک اما قدرتمند استفاده می کند و بجای اینکه مانند موتورگیربکس های قدیم و سنتی با یک شاسی فولادی سنگین پر حجم در موتورخانه آسانسور بر روی دال بتونی سقف چاه قرار بگیرد، این موتور کم حجم و کوچک و سبک آسانسور MRL به داخل چاه آسانسور منتقل شده و با یک شاسی مختصر در بالاترین نقطه چاه بر روی ریلهای آسانسور مستقر می شود و حداقل فضای ممکنه را اشغال می کند، در حالیکه آسانسورهای سنتی معمولا یک اطاق ده الی دوازده متری، برای نصب موتورگیربکس و تابلو و گاورنر لازم داشت.
برای اینکه محل استقرار موتورگیربکس آماده شود، در این اطاق 3*4 اید در امتداد و بر روی چاه آسانسور سکویی به ارتفاع 70 الی 90 سانتیمتر ساخته می شد و بر فراز این سکو، پس از کفراژبندی و قالب گذاری به ارتفاع بیست سانتیمتر بتون ریخته می شد، تا شرایط استقرار موتورگیربکس فراهم شود.
این آسانسور های جدید مزایای بیشماری دارد که به مهمترین آنها اشاره می شود:
عدم نیاز به موتورخانه
فرایند نصب سریع آسانسور
کم حجم بودن قطعات و لوازم
سازگاری با محیط زیست
کاهش هزینه های ساخت و ساز ساختمان
انجام سرویس راحت
دسترسی آسان نصاب به همه تجهیزات به دلیل در دسترس بودن همه در داخل چاه آسانسور.
در صورتیکه در آسانسورهای قدیمی، نصاب باید به طور مداوم بین چاه آسانسور و موتورخانه در تردد باشد، و امان از ساختمانهایی که دسترسی به موتورخانه مثل گذشتن از هفت خوان رستم بود و هست. تصور کنید برای تنظیم لول کابین، اگر نصاب دست تنها باشد، چند بار این مسیر پر پیچ و خم را طی کند، (البته این فقط یک نمونه از مشکلات آسانسورهای کششی می باشد)
حذف سیستم ترمز لنتی که عملا در بهبود حفظ محیط زیست موثر است.
کاهش هزینه تعویض پی درپی لنت ترمز آسانسور هم یکی دیگر از مزایای آسانسورهای جدید می باشد.
در آسانسور (MRL) به دلیل انتقال سیستم محرک آسانسور بر روی ریلها، از ریلهای قوی تری استفاده می شود. یکنوع جدید آسانسور (MRL) توسط شرکت آسانسور و پله برقی اوتیس به بازار عرضه شده با نام: (Gen2) که به جای استفاده از کابلهای سنتی(سیم بکسل) از تسمه های فولادی 3 میلیمتری با پوشش پلی اورتان بهره می برد، که این تسمه ها به مراتب قوی تر از سیم بکسل می باشد.
بالابر آسیا برج- http://asiabalabar.com
برای تخلیه فشار در دوسمت یک عملگر به شیرهای اطمینان دوتایی نیاز است. هر دوی این شیرها به حالت یک بلوک چند لایه ای ( ساندویچی) در بدنه شیر قرار گیرند. فشار خطوط کار (B,A) را می توان مستقیماً به تانک بالابر T (تخلیه راهگاهی) یا به سمت خط کار جهت مخالف (تخلیه ضربدری) هدایت کرد. کاربرد دیگر شیرهای اطمینان دوتایی در انتقال هیدرواستاتیکی فشار است، که معمولا به صورت تخلیه ضربدری است.
انتخاب شیر اطمینان و تنظیم فشار
انتخاب نوع مناسب شیر اطمینان بالابر و انتخاب فشار مناسبی که شیر تحت آن باز می شود ، دقت قابل توجهی را می طلبد اکثر شیرهای عمل کننده مستقیم بالابر دارای مشخصات چیرگی فشار بالایی اند. این امر استفاده از آنها را برای سیستمهایی که دامنه تغییرات دبی گسترده دارند، نامناسب می سازد. در طراحی مدار، فشار تنظیم مجدد(فشاری که در آن یک شیر باز، بسته می شود) نیز باید مدنظر باشد. این فشار با توجه به نیروهای ناشی از جریان و طرح و ساختار شیر می تواند تا 50% فشار باز شدن شیر کاهش یابد. در برخی طراحیها زمان پاسخ مهمترین معیار طراحی است.
معمولاً شیرهای دو مرحله ای بالابر در محدوده وسیعی از دبی ها، تنظیم فشار خوبی را همراه با چیرگی فشار کم و تولرانس کوچک بین فشار باز شدن و فشار تنظیم مجدد، به دست می دهند. شیرهای عمل کننده مستقیم عکس العمل سریعی دارند. انواع بشقابی در برابر آلودگی سیال بهترین رفتار را دارند. همچنین این دسته شیرهای نشتی کمتری نسبت به شیرهای میله ای دارند، که همین امر آنها را برای کار در فشارهای بالا مناسب می سازد.
در یک محاسبه سر انگشتی تنظیم فشار شیر اطمینان بالابر حدود 10 تا 20 درصد فشار ماکزیمم مدار در نظر گرفته می شود( محاسبه دقیق به نوع شیر، محل استقرار شیر نسبت به عملگرها و افت فشارهای سیستم بستگی دارد). زمانی که بیش از یک شیر فشار در مسیر موجود است مثلاً زمانی که شیرهای فشار در محل اتصال پمپهای جبران کننده فشار به کار می روند تنظیم فشارها نباید نزدیک به هم صورت گیرد. چون ممکن است که بر روی یکدیگر تأثیر گذار شوند. معمولاً از شیرهای اطمینان ثانویه با تخلیه راهگاهی یا ضربدری، تحت فشار بالاتر از فشار شیر اطمینان اصلی بالابر، استفاده می شود.
بالابر آسیا برج- http://asiabalabar.com
کیفیت خانه خود را با بالابر خانگی ارتقاء دهید
هر خانه ای در نوع خود منحصر به فرد و یونیک بوده و خانه برای شما و افرادی که دوستشان دارید مکان بخصوصی به حساب می آید. قاعدتا تک تک اجزای منزل شما با سلیقه و دقت نظر طراحی شده است از جمله رنگ هر قسمت ، مبلمان و حتی لوازم جزئی خانه ، مطابق میل و سلیقه خانواده شما است. ما نیز در مجموعه آسیابرج به همان میزان دقت و حساسیت و توجه را نسبت به تولید انواع بالابر در دستور کار خود قرار داده ایم.
تولیدات شرکت آسیابرج شامل انواع بالابر های الکتروهیدرولیکی ثابت و متحرک ( صنعتی و خانگی ) می باشد.بالابر خانگی آسیابرج به طور ویژه برای هر خانه ای طراحی و ساخته می شود. یک بالابر خانگی در درجه اول طوری ساخته می شود که بتوان آن را به دید یکی از وسایل اصلی خانه همانند مبلمان نگاه کرد ، و نوع طراحیبالابر خانگی را می توان مطابق سلیقه افراد انجام داد طوری که بتواند جلوه ای از یک کار هنری خاص ارائه دهد.
کیفیت زندگی
یک بالابر خانگی کیفیت زندگی شما را نیز ارتقاء خواهد داد.حمل وسایل سنگین خانه و مبلمان و کیف های بزرگ و بالا و پایین بردن آنها از پله ها را فراموش کنید. حتی می توانیدبرای تجدید قوا بعد از یک ورزش سنگین خود را به بالای پله ها برسانید. بالابر خانگی استقبال از افرادی که برای شما اهمیت دارند را راحت تر می سازد و باعث می گردد والدین، دوستان و اقوام ، در هر زمانی که میهمان خانه شما هستند راحتی و لذت بودن با هم بودن را بیشتر احساس کنند.
وجود یک بالابر خانگی در منزل باعث راحتی بیشتر بوده و سطح کیفی زندگی روزانه را بالاتر می برد،و این به آن معناست که هر وقت تصمیم به فروش خانه یا آپارتمان خودداشته باشید،خریداران بالقوه بیشتری وجود خواهند داشت.
بالابر آسیا برج- http://asiabalabar.com
تهران خ شریعتی، جنب حسینه ارشاد، بن بست ارشاد، ساختمان ارشاد، واحد ۱۹
۰۲۱۲۶۷۰۲۷۳۰
در یک مدار ساده سیلندر بالابر، سه موقعیت برای استقرار شیر کنترل دبی نسبت به سیلندر وجود دارد: ورودی سیلندر، خروجی سیلندر و خط تخلیه.
کنترل در ورودی
در این حالت، پمپ بالابر باید دبی ای بیشتر از آنچه برای جلو راندن پیستون تحت سرعت انتخاب شده مورد نیاز است، تحویل دهد و روغن اضافی براساس تنظیم شیر اطمینان به تانک تخلیه می شود. در این حالت فشار مدار بیش از میزان مورد نیاز برای غلبه بر بار است که این امر به خاطر استفاده از سیر کنترل دبی است. همانگونه که قبلاً تاکید شد، افت فشار بالابر در شیر کنترل دبی در حدود bar10 است.
هنگام شروع به کار مدار به دلیل باز بودن میله جبران کننده فشار، پدیده موج ضربه ای به دلیل تغییر ناگهانی فشار پیش از کنترل دبی جریان بروز می کند.
در بسیاری از ماشینهای ابزار پدیده موج ضربه ای ابتدایی سبب فرو رفتن قطعه کار در ابزار خواهد شد. در این شرایط باید از شیرهای کنترل دبی بالابر که دارای ابزار( ضد جهش) است استفاده کرد. طرح جایگزین مداری است که جریان همیشه از شیر کنترل دبی گذر کند. این امر میله جبران کننده را همیشه فعال نگه داشته و از تغییرات ناگهانی فشار و بروز پدیده موج ضربه ای جلوگیری می کند.
سیال داخل سیلندر بالابر باید پیش از حرکت پیستون تحت فشار قرار گیرد، این کار به جریانی از سیال تحت فشار نیاز دارد. نیرو یا فشاری که برای راه اندازی حرکت سیلندر مورد نیاز است معمولاً از فشار لازم برای حین کار آن بیشتر است ( به خاطر اصطکاک ایستایی و اینرسی بار). لحظه ای که بار شروع به حرکت می کند مقاومت در برابر حرکت بالابر و فشار اعمالی بر پیستون به دلیل انبساط سیال کاهش یافته سبب شتاب ناگهانی می شود. البته در این میان مقداری ناپایداری که ناشی از عملکرد اولیه جبران کننده فشار است در شیر کنترل دبی رخ می دهد.
ممکن است بار بالابر تمایل به تغییر جهت داشته باشد. این تغییر جهت ممکن است ناشی از تمایل بار به سقوط باشد. در این حالت کنترل سرعت توسط سیستم کنترل دبی در ورودی ممکن نیست برای حل این مشکل باید فشار پس زنی مناسبی، توسط یک شیر تعادلی یا شیر مرکزی، در خط منتهی به تانک اعمال کرد، که البته این امر به معنای افزایش فشار سیستم است.
کنترل در ورودی، کنترل بسیار دقیقی را تأمین می کند که این امر به دلیل مهار بار با حرکت عملگر است. در این نوع مدار، اگر از پمپ جا به جایی ثابتی در محدوده وسیعی از سرعتهای پیستون استفاده شود، در صد بزرگی از جریان سیال از شیر اطمینان عبور می کند که نتیجه آن ایجاد یک سیستم به اصطلاح (گرم ) است.
کنترل در خروجی
در این حالت شیر کنترل دبی بالابر در مسیر خروجی قرار گرفته و دبی سیال تخلیه شده کنترل می شود. مشابه با حالت ( کنترل در ورودی ) باید روغن بیشتری را نسبت به آنچه که سیلندر نیاز دارد تأمین کند. فشار مدار باید بر مقاومت بار سیلندر و افت فشار در شیر کنترل دبی بالابر غلبه کند. به رغم اینکه شیر کنترل دبی در سمت سطح موثر پیستون قرار دارد فشاری کمتر از حالت قبل در انتهای سطح مقطع کامل پیستون( به خاطر اختلاف بین مساحتها) مورد نیاز است تا بر افت فشار ناشی از شیر کنترل دبی غلبه کند. این کار باعث افزایش کارایی شیر کنترل در هنگام باز شدن سیلندر می شود.
در ابتدای امر میله جبران کننده بالابر کاملاً باز است و تا پیش از حرکت پیستون به جلو، دبی کامل پمپ به داخل سیلندر جریان دارد. پس از حرکت، میله جبران کننده وارد عمل شده و دبی را به مقدار مطلوب محدود می کند. پیش از تنظیم شدن میله جبران کننده مانند حالت کنترل در ورودی پدیده موج ضربه ای رخ می دهد.
وقتی از سیستم کنترل در خروجی بالابر استفاده می شود فشار در قسمت سطوح موثر بر پیستون باید مد نظر قرار گیرد، به عنوان مثال اگر نسبت سطح پیستون به میله پیستون برابر 2:1 و فشار سیستمbar150 باشد، بدون در نظر گرفتن هر گونه بار خارجی بر روی پیستون، فشار در سطح موثر پیستون برابر bar300 خواهد بود. در صورت پدید آمدن چنین شرایطی اتصال یک شیر اطمینان جداگانه در سمت سطح موثر سیلندر سبب جلوگیری از افزایش فشار به مقدار بیش از حد مجاز خواهد شد.
بالابر آسیا برج- http://asiabalabar.com
راهنمایی کار با جک پالت
درست است که برای کار با یک جک پالت احتیاجی به داشتن گواهینامه نیست ولی این موضوع دلیل بر بی اهمیت بودن دقت کار با جک پالت نمی شود. بسیاری از کارفرمایان از کارگران آموزش ندیده و توجیه نشده خود که تا بحال با جک پالت کار نکرده اند درخواست انجام این امر را دارند. خود این افراد نیز کار با جک پالت را یک مورد سطحی و پیش پا افتاده می دانند و همین موضوع باعث می شود که بعضا به خود و یا سایر کارکنان در حین کار با جک پالت صدمه وارد کنند.
اصولا دلیل استفاده از جک پالت آسان کردن جا به جا کردن بار از نقطه ای به نقطه دیگر است. اگر قرار باشد یک فرد مقداری بار را از نقطه آ به نقطه ب منتقل کند باید بارها را ابتدا از زمین بلند کرده و سپس یکی یکی در نقطه هدف روی زمین قرار دهد که این امر مستلزم صرف انرژی و استقامت زیاد در زمان قابل ملاحظه ای خواهد بود. استفاده ازجک پالت ، در صرف این انرژی و زمان باعث صرفه جویی شده مضافا اینکه عملیات جابجایی با دقت بالاتری صورت می پذیرد.
هنگام استفاده از جک پالت (حتی برای مسافتهای کوتاه) باید مطمئن شوید که از تجهیزات ایمنی درستی مثل کفش های کارگاهی با روکش فلزی ، دستکش و عینک ایمنی (درحمل مواد شیمیایی خطرناک) برخوردار هستید.
یک سری دستورالعمل ایمنی دیگر نیز وجود دارد که در کارکردن با جک پالت باید در ذهن خود به یاد داشته باشید:
برنامه ریزی قبلی جهت ایمنی جک پالت
قبل از استفاده از جک پالت ، برعهده اپراتور است که موارد زیر اطمینان حاصل کند:
بازرسی اولیه برای استفاده از جک پالت
چرخ های جک پالت را بازرسی کنید تا کهنه یا شکسته نباشند.(در صورت وجود مشکل در چرخ های جک پالت حمل بار با دستگاه به سختی انجام شده و موجب می شود بار روی دستگاه در طول مسیر متزلزل و لرزان باشد)
برنامه ریزی طی کردن مسیر
نگهداری جک پالت
در پایان در صورت بروز هرگونه سوال می توانید با کارشناسان مجرب آسیا برج در تماس باشید.
بالابر آسیا برج- http://asiabalabar.com