عملکرد فیلتر های بالابر
میزان پاکیزگی سیال هیدرولیک در بالابر، یک عامل مهم در عملکرد درست و دوام قطعات است. بعضی از قطعات سیستم بالابر مانند پمپ و موتور در مقابل آلودگی و ذرات خارجی خیلی حساس هستند. اگر سیال هیدرولیک، در حد تعیین شده توسط طراح و سازنده سیستم، پاکیزه نباشند، در قطعات مختلف بالابر سایش و نشتی ایجاد شده و بازده کل سیستم افت می کند. ریشه اصلی بسیاری از عیوب در سیستم های هیدرولیک بالابر را می توان در آلودگی سیال جستجو کرد.
منابع آلودگی
برای درک بهتر فیلتراسیون در سیستم های هیدرولیک بالابر ابتدا باید منابع ایجاد آلودگی را شناخت. آلودگی می تواند منشا داخلی یا خارجی داشته باشد. آلودگی های با منشا  خارجی، از خارج از سیستم به داخل نفوذ می کنند. آلودگی های با منشا داخلی، در داخل سیستم بالابر به وجود می آید، مثلا ذرات فلز که بر اثر سایش قطعات وارد سیال می شود. آلودگی های داخلی شامل ذرات فلزی، ذرات لاستیکی و پلاستیکی و احتمالا دیگر مواد هستند. اینگونه آلودگی را ذرات آلودگی جامد می گویند. وجود آب، هوا و دیگر مواد شیمیایی در سیال نیز آلودگی محسوب می شود. فیلتر های مختلفی برای جدا کردن آلودگی های جامد و غیر جامد ساخته و عرضه شده اند. در این قسمت درباره فیلتر هایی که برای جدا کردن ذرات جامد از سیال ساخته شده اند، بحث می شود. ذرات ریز در حد میکرون را می توان توسط فیلتر جدا کرد.
انواع فیلترها
فیلتر های سیستم های هیدرولیک بالابر به دو گروه تقسیم می شوند: فیلتر های درشت و فیلتر های ظریف. فیلترهای درشت، صافی های شبکه ای (توری سیمی) هستند که پی از کثیف شده می توان آنها را تمیز کرده و مجددا استفاده نمود. فیلتر های درشت می توانند ذرات جامد با اندازه 150 نانومتر و بزرگتر را از سیال جدا کنند. البته امروزه تورهای سیمی ظریف تری نیز عرضه می شوند. فیلتر های ظریف می توانند ذرات جامد تا 5 نانومتر (و حتی ریزتر) را نیز از سیال جدا کنند. فیلتر های ظریف معمولا سلولوزی هستند و پس از کثیف شدن باید آنها را تعویض کرد.

نماد گرافیکی فیلتر ها
در مسیر مکش ورودی پمپ معمولا از فیلتر درشت (توری سیمی) استفاده می شود تا از ذرات بزرگ جامد که در سیال معلق هستندجلوگیری شود. فیلتر ظریف اغلب در مسیر مکش پمپ نصب نمی شود، زیرا خلا نسبی ایجاد شده در این مسیرممکن است باعث ایجاد کاویتاسیون در پمپ گردد. فیلتر های ظریف عموما در مسیر های برگشت سیال قرار می گیرند، زیرا این مسیر ها کم فشار هستند و با قرار دادن یک فیلتر کاغذی ارزان قیمت، می توان سیال را به خوبی پاک کرد. فیلتر های مسیر پرفشار را در مسیر های خروجی پمپ نصب می کنند. این فیلترها، ساختمانی صلب و قوی دارند و از فیلترهای مسیر کم فشار گرانتر هستند. در سیستم های حساس به آلودگی، استفاده از یک فیلتر پرفشار ضروری است، تا ذرات ریز براده که در اثر سایش پمپ ایجاد می شوند را فیلتر کنند. البته در اغلب سیستم ها، استفاده از یک فیلتر درشتدر مسیر ورودی پمپ و یک فیلتر ظریف در مسیر برگشت، کافی خواهد بود.
فیلتر های ظریف مسیر برگشت معمولا از نوع استوانه ای پیچی هستند. این فیلتر ها را میتوان با آسانی، حتی هنگامی که سیستم در حال کار است، تعویض کرد. با پیچاندن بدنه این فیلتر ها می توان به راحتی آنها را از پایه اصلی جدا کرده و تعویض کرد. فیلتر های مسیر پر فشار را باید هنگامی که سیستم کار نمیکند، باز کرده و بعضی قطعات آن را که از آلودگی خراب شده اند عوض کرد.

بالابر آسیا برج- http://asiabalabar.com

تهران، کیلومتر ده جاده قدیم کرج، اتوبان آزادگان، احمدآباد مستوفی، بلوار شهید ابوالقاسم، میدان کوچکزاده، انتهای خیابان سیزده آبان غربی، پلاک 22    

021-22064967

info@asiaborj.com