دانش ساخت و تولید بالابر و آسانسور هر روز در حال پیشرفت می باشد:

برای نصب آسانسور دیگر نیازی به موتورخانه نیست (حذف موتورخانه آسانسور)

گیربکس از مجموعه ی سیستم محرک آسانسور حذف شد (حذف گیربکس آسانسور)

سیم بگسل دیگر در آسانسور استفاده نمی شود (حذف سیم بگسل آسانسور)

Machine Room Less – (MRL) Elevator

 

آسانسور بدون موتورخانهیا همان (ام – آر – ال) از موتوری بسیار کوچک اما قدرتمند استفاده می کند و بجای اینکه مانند موتورگیربکس های قدیم و سنتی با یک شاسی فولادی سنگین پر حجم در موتورخانه آسانسور بر روی دال بتونی سقف چاه قرار بگیرد، این موتور کم حجم و کوچک و سبک آسانسور MRL به داخل چاه آسانسور منتقل شده و با یک شاسی مختصر در بالاترین نقطه چاه بر روی ریلهای آسانسور مستقر می شود و حداقل فضای ممکنه را اشغال می کند، در حالیکه آسانسورهای سنتی معمولا یک اطاق ده الی دوازده متری، برای نصب موتورگیربکس و تابلو و گاورنر لازم داشت.

برای اینکه محل استقرار موتورگیربکس آماده شود، در این اطاق 3*4 اید در امتداد و بر روی چاه آسانسور سکویی به ارتفاع 70 الی 90 سانتیمتر ساخته می شد و بر فراز این سکو، پس از کفراژبندی و قالب گذاری به ارتفاع بیست سانتیمتر بتون ریخته می شد، تا شرایط استقرار موتورگیربکس فراهم شود.

این آسانسور های جدید مزایای بیشماری دارد که به مهمترین آنها اشاره می شود:

عدم نیاز به موتورخانه

فرایند نصب سریع آسانسور

کم حجم بودن قطعات و لوازم

سازگاری با محیط زیست

کاهش هزینه های ساخت و ساز ساختمان

انجام سرویس راحت

دسترسی آسان نصاب به همه تجهیزات به دلیل در دسترس بودن همه در داخل چاه آسانسور.

در صورتیکه در آسانسورهای قدیمی، نصاب باید به طور مداوم بین چاه آسانسور و موتورخانه در تردد باشد، و امان از ساختمانهایی که دسترسی به موتورخانه مثل گذشتن از هفت خوان رستم بود و هست. تصور کنید برای تنظیم لول کابین، اگر نصاب دست تنها باشد، چند بار این مسیر پر پیچ و خم را طی کند، (البته این فقط یک نمونه از مشکلات آسانسورهای کششی می باشد)

حذف سیستم ترمز لنتی که عملا در بهبود حفظ محیط زیست موثر است.

کاهش هزینه تعویض پی درپی لنت ترمز آسانسور هم یکی دیگر از مزایای آسانسورهای جدید می باشد.

در آسانسور (MRL) به دلیل انتقال سیستم محرک آسانسور بر روی ریلها، از ریلهای قوی تری استفاده می شود. یکنوع جدید آسانسور (MRL) توسط شرکت آسانسور و پله برقی اوتیس به بازار عرضه شده با نام: (Gen2) که به جای استفاده از کابلهای سنتی(سیم بکسل) از تسمه های فولادی 3 میلیمتری با پوشش پلی اورتان بهره می برد، که این تسمه ها به مراتب قوی تر از سیم بکسل می باشد.


بالابر آسیا برج- http://asiabalabar.com