به بالابر هایی که به صورت ثابت در مکانی مانند منازل مسکونی ، ویلاها ، مراکز خرید ، هتل ها و غیره نصب و جهت حمل نفر یا بار مورد استفاده قرار می گیرد، بالابر هیدرولیکی یا آسانسور هیدرولیکی یا بالابر خانگی یا هوم لیفت گفته می شود . بالابر خانگی یا هوم لیفتکوچکترین نوع این دسته از بالابر ها است.

بالابرهای هیدرولیکی دارای یک سازه فلزی هستند که مختص خود آنها طراحی شده و نیازی به ساخت سازه دیگری در محل نصب ندارند . در این سازه فلزی از ریل های T شکل آسانسوری در ابعاد T9 و T16 ، کفشک های صنعتی و روغن دان هایی که محل عبور کابین دستگاه را بطور کامل روغن کاری می کنند ، قرقره های هادی جابه جایی کابین که هر قرقره شامل یک رشته سیم بکسل و یک رشته زنجیر می باشد، استفاده شده است.

مهم ترین ویژگی آسانسورهای هیدرولیکی ایمنی بالای این نوع بالابر است. نیروی محرکه بالابر هیدرولیکی ، روغن ، جک هیدرولیکی وسیستم هیدرولیک است که باعث می شود کاربر با اطمینان خاطر از بالابر استفاده نماید. در زمینه ایمنی می توان به این موارد اشاره کرد :

-         مجهز بودن بالابر به شیرهای قفل کن در مسیر رفت و برگشت روغن که موجب می شود در صورت بروز پارگی در شلنگ هیدرولیک، کابین بالابر به طور کامل متوقف شده و به هیچ عنوان امکان سقوط بالابر وجود ندارد.

-         اگر ظرفیت اضافی روی سکوی یا کابین بالابر هیدرولیکی سوار شده باشد، تا تخلیه بار یا نفرات مازاد، بالابر عمل نخواهد کرد.

-         مجهز بودن بالابر به یک شاسی مکانیکی که در صورت قطعی برق می توان کابین بالابر را به صورت دستی به پایین هدایت نمود.

-         استفاده از رپچر و شیرهای کنترل متعدد در سیستم هیدرولیک بالابر جهت کنترل سرعت های رفت و برگشت

-         ایزوله شدن تمام مدارهای فرمان ، لیمیت سوییچ ها ، کلید درب های بالابر و نشانگرها. به این معنی که خطر برق گرفتگی به هیچ عنوان وجود ندارد.

آسانسور و بالابر آسیا برج - http://asiabalabar.com